27.11.2021 Aktualizacja:
Mechanik, w końcu zabrał się za Qundla. Pierwsza diagnoza. Wszystkie zaworowy podparte. Się robi regulacja. Wieczorem mam mieć informację jak się to zakończyło, ale ponoć naprawdę mocno siedziały. Niedziwne, że gasł, śmierdziało paliwem i nie miał za bardzo mocy. Zobaczymy co dalej.
Volvo 940 Classic-Qundel 98'
Re: Volvo 940 Classic-Qundel 98'
0 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Re: Volvo 940 Classic-Qundel 98'
30.11.2021
Qundel odebrany. :) Co zostało zrobione.
Regulacja wszystkich zaworów, no jeden ssący był w miarę ok ale ledwo mieścił się w parametrach. Były tak podparte, że nawet na rozgrzany się nie domykały w pełni, przez co silnik nie miał odpowiedniej mieszkanki. Poszła nowa uszczelka pod pokrywę zaworów, plus sylikon. Swoją drogą, regulacja zajęła mechanikowi prawie całą sobotę.
Dodatkowo, nowa pompa wody oraz nowy korek zbiorniczka wyrównawczego.
Najważniejsze, że UPG chyba została wyeliminowana. Po wymianie pompy, przewody już tak nie puchną.
Przy okazji, wymieniono olej w skrzyni biegów, stary był czarny i gęsty jak smoła... oraz było go pół litra za mało.
Po tym wszystkim auto nabrało wigoru, zbiera się z dołu, zdecydowanie lepiej przyspiesza. Odpala bez potrzeby gazu i nie gaśnie, pracuje też równiej. Oraz nie śmierdzi tak paliwem. Zastanawiam się ile tego paliwa nie było spalane...
Niestety ale wg mnie ostatnim czasie, zanim je kupiłem, było zaniedbane i to od razu wyszło... Teraz będzie wracać do stanu jaki mnie zadowoli.
Co do stanu mojego zdrowia, to wszystko idzie w dobrym kierunku :) normalnie "wygrana w totka"...
Dziękuję za wcześniejsze komentarze.
Qundel odebrany. :) Co zostało zrobione.
Regulacja wszystkich zaworów, no jeden ssący był w miarę ok ale ledwo mieścił się w parametrach. Były tak podparte, że nawet na rozgrzany się nie domykały w pełni, przez co silnik nie miał odpowiedniej mieszkanki. Poszła nowa uszczelka pod pokrywę zaworów, plus sylikon. Swoją drogą, regulacja zajęła mechanikowi prawie całą sobotę.
Dodatkowo, nowa pompa wody oraz nowy korek zbiorniczka wyrównawczego.
Najważniejsze, że UPG chyba została wyeliminowana. Po wymianie pompy, przewody już tak nie puchną.
Przy okazji, wymieniono olej w skrzyni biegów, stary był czarny i gęsty jak smoła... oraz było go pół litra za mało.
Po tym wszystkim auto nabrało wigoru, zbiera się z dołu, zdecydowanie lepiej przyspiesza. Odpala bez potrzeby gazu i nie gaśnie, pracuje też równiej. Oraz nie śmierdzi tak paliwem. Zastanawiam się ile tego paliwa nie było spalane...
Niestety ale wg mnie ostatnim czasie, zanim je kupiłem, było zaniedbane i to od razu wyszło... Teraz będzie wracać do stanu jaki mnie zadowoli.
Co do stanu mojego zdrowia, to wszystko idzie w dobrym kierunku :) normalnie "wygrana w totka"...
Dziękuję za wcześniejsze komentarze.
10 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Re: Volvo 940 Classic-Qundel 98'
Super, że lekarze się mylą.
Cała sobota parzy 8 zaworach czyli 1h na zawór ? To ja już lepszy jestem choć mechanik ze mnie żaden. Mam nadzieje, ze regulacja bez szlifowania płytki lub trzonków ale sorrki, nie spodziewaj się, że gniazda nie oberwały przy takim zaniedbaniu.
Olej do M90 musi powinien być specyfikacji odpowiedniej i mam nadzieje że taki masz, bo M90 kupić a tym bardziej sprawną już trudno a ją zabić jakimś hipolopodobnym bardzo łatwo. Olej spełniający normę volvo 97308 czyli np Fusch TITAN SINTOFLUID 75W80 GL-4/5.
2L powinny wystarczyć choć przy zalaniu jakiegoś Hwie warto przepłukać po przejechaniu ok 500-800km.
Cała sobota parzy 8 zaworach czyli 1h na zawór ? To ja już lepszy jestem choć mechanik ze mnie żaden. Mam nadzieje, ze regulacja bez szlifowania płytki lub trzonków ale sorrki, nie spodziewaj się, że gniazda nie oberwały przy takim zaniedbaniu.
Olej do M90 musi powinien być specyfikacji odpowiedniej i mam nadzieje że taki masz, bo M90 kupić a tym bardziej sprawną już trudno a ją zabić jakimś hipolopodobnym bardzo łatwo. Olej spełniający normę volvo 97308 czyli np Fusch TITAN SINTOFLUID 75W80 GL-4/5.
2L powinny wystarczyć choć przy zalaniu jakiegoś Hwie warto przepłukać po przejechaniu ok 500-800km.
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Re: Volvo 940 Classic-Qundel 98'
Sinuspi zeszło się między innymi dlatego, gdyż nie tylko mój samochód jest na serwisie a ja się wcisnąłem po znajomości w kolejkę
Ta głowica jest najprawdopodobniej do śmieci prędzej czy później, gniazda na sto procent dostały w pupę bo raz, że nie wiadomo ile czasu poprzedni właściciel jeździł na rozregulowanych zaworach, dwa jeździł praktycznie wyłącznie na LPG, trzy regulacja obrotów była z bani gdyż jak go kupiłem to już był podkręcony aby nie gasł.
Niestety nie dało się wyregulować płytkami i musiały być szlifowane najcieńsze jakie akurat były dostępne, stąd tyle czasu zajęła cała operacja. Mechanik mi mówił że wydechowe były tak podparte że jak krzywka była u góry to wałek dociskał płytkę.
Dodatkowo najprawdopodobniej zawory wydechowe siedzą w gniazdach, stąd jest to chwilowe rozwiązanie tak aby auto jeździło.
Ktoś kto składał tą głowice źle to zrobił od początku i już tam siedziały cienkie płytki, niestety wszystko było zrobione po-kosztach. Ja mam plan kupić kompletny silnik B230FT ,taki, który nikt nie rozkręcał, który nie widział LPG i zrobić od podstaw.
Co do skrzyni. Spokojnie o olej jest taki jaki powinien.
Zresztą, obecnie na rynku chyba tylko Volvo w ASO i Renault (Volvo dało swoje skrzynie do Saffrane) mają ten olej na stanie a wszystkie pozostaje spełniają normę ale nie są do końca tym samym, nawet Fuchs który podałeś.
Ważne:
M90, M56 to są skrzynie biegów z molibdenowymi synchronizatorami, a te akurat nie są podatne na oleje klasy GL-4+/GL5 gdyż mogą one doprowadzić do korozji metali kolorowych, w konsekwencji do uszkodzenia synchronizatora (ciekawe czym spowodowane jest częste uszkodzenie synchronizatora 3 biegu... szczególnie w skrzyniach gdzie był wymieniany olej...)
Ogólnie:
Idealnym odpowiednikiem oleju Volvo był Elf Tranself TRZ 75W80, który już nie jest produkowany. Np Valvoline Gear Oil 75W80 jest GL4 i wg karty w teorii prawie wprost odpowiedni do Volvo 97308
Oleje spełniające normę GL4:
Fuchs Titan Cytrac LD SAE 75W-80
Red Line MTL 75W80
Multigear MTF HD 75W80
Elf TRANSELF MS FE 75W-80
Ravenol MTF-2 75W80
Oleje klasy GL-4+, GL-4/5 oraz GL-5 niszczą skrzynie Volvo a najbardziej synchronizatory.
Ale każdy ma rozum, swoje doświadczenia i wiedzę. Ja polegam na ponad 20 letnim doświadczeniu w serwisowaniu Volvo moich mechaników.
Ta głowica jest najprawdopodobniej do śmieci prędzej czy później, gniazda na sto procent dostały w pupę bo raz, że nie wiadomo ile czasu poprzedni właściciel jeździł na rozregulowanych zaworach, dwa jeździł praktycznie wyłącznie na LPG, trzy regulacja obrotów była z bani gdyż jak go kupiłem to już był podkręcony aby nie gasł.
Niestety nie dało się wyregulować płytkami i musiały być szlifowane najcieńsze jakie akurat były dostępne, stąd tyle czasu zajęła cała operacja. Mechanik mi mówił że wydechowe były tak podparte że jak krzywka była u góry to wałek dociskał płytkę.
Dodatkowo najprawdopodobniej zawory wydechowe siedzą w gniazdach, stąd jest to chwilowe rozwiązanie tak aby auto jeździło.
Ktoś kto składał tą głowice źle to zrobił od początku i już tam siedziały cienkie płytki, niestety wszystko było zrobione po-kosztach. Ja mam plan kupić kompletny silnik B230FT ,taki, który nikt nie rozkręcał, który nie widział LPG i zrobić od podstaw.
Co do skrzyni. Spokojnie o olej jest taki jaki powinien.
Zresztą, obecnie na rynku chyba tylko Volvo w ASO i Renault (Volvo dało swoje skrzynie do Saffrane) mają ten olej na stanie a wszystkie pozostaje spełniają normę ale nie są do końca tym samym, nawet Fuchs który podałeś.
Ważne:
M90, M56 to są skrzynie biegów z molibdenowymi synchronizatorami, a te akurat nie są podatne na oleje klasy GL-4+/GL5 gdyż mogą one doprowadzić do korozji metali kolorowych, w konsekwencji do uszkodzenia synchronizatora (ciekawe czym spowodowane jest częste uszkodzenie synchronizatora 3 biegu... szczególnie w skrzyniach gdzie był wymieniany olej...)
Ogólnie:
Idealnym odpowiednikiem oleju Volvo był Elf Tranself TRZ 75W80, który już nie jest produkowany. Np Valvoline Gear Oil 75W80 jest GL4 i wg karty w teorii prawie wprost odpowiedni do Volvo 97308
Oleje spełniające normę GL4:
Fuchs Titan Cytrac LD SAE 75W-80
Red Line MTL 75W80
Multigear MTF HD 75W80
Elf TRANSELF MS FE 75W-80
Ravenol MTF-2 75W80
Oleje klasy GL-4+, GL-4/5 oraz GL-5 niszczą skrzynie Volvo a najbardziej synchronizatory.
Ale każdy ma rozum, swoje doświadczenia i wiedzę. Ja polegam na ponad 20 letnim doświadczeniu w serwisowaniu Volvo moich mechaników.
3 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Re: Volvo 940 Classic-Qundel 98'
03.12.2021
Dziś byłem na SKP w celu sprawdzenia emisji spalin. Powiem, że nawet diagnosta się zdziwił
Dziś byłem na SKP w celu sprawdzenia emisji spalin. Powiem, że nawet diagnosta się zdziwił
- Załączniki
-
- Obroty stałe 2500obr/min.
- Resizer_16385477184890.jpg (403.02 KiB) Przejrzano 2468 razy
-
- Wolne obroty
- Resizer_16385476393571.jpg (428.57 KiB) Przejrzano 2468 razy
-
- Normy
- Resizer_16385476393570.jpg (254.55 KiB) Przejrzano 2468 razy
0 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Re: Volvo 940 Classic-Qundel 98'
Coś w stylu VW ?
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Re: Volvo 940 Classic-Qundel 98'
to znaczy? Nie po prostu mam katalizator z S80 T6Sinuspi pisze:Coś w stylu VW ?
0 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Re: Volvo 940 Classic-Qundel 98'
EPROM się przestraja przy uruchomieniu urządzenia diagnostycznegoAOW pisze:to znaczy? Nie po prostu mam katalizator z S80 T6Sinuspi pisze:Coś w stylu VW ?
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Re: Volvo 940 Classic-Qundel 98'
spoko pamiętam jak pojechałem po zakupie.. z LPG jeszcze to było na stopionym katalizatorze jakieś 120 HC więc teraz wynik 14 to chyba dobry jestSinuspi pisze:EPROM się przestraja przy uruchomieniu urządzenia diagnostycznegoAOW pisze:to znaczy? Nie po prostu mam katalizator z S80 T6Sinuspi pisze:Coś w stylu VW ?
A wczoraj uj..łem tłumik końcowy znaczy jeszcze jest na miejscu, ale niefortunnie rozczepiło się "kolanko" i zdeka basowo się zrobiło... za wysoki krawężnik był... Jutro w poszukiwaniu tlumikarza..
0 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Re: Volvo 940 Classic-Qundel 98'
Odnośnie olejów do Gtrarga do M90 H i L.
Książki mówią o stosowaniu od 1995r syntetyku 1161423 / 97308 i ten fakt ma wg API GL-4.
Wielu nalewa do skrzyni Fuscha TITAN SINTOFLUID 75W80 który spełnia klasę API GL-4 i GL-5 i nie słychać negatywów.
Faktem jest, ze RAVENOL MTF-2 75W-80 ma GL-4 i ma go również Liqui Moly TOP TEC MTF 5200 75W-80.
Fuchs Titan Cytrac LD SAE 75W-80 ma GL-4 ale w normie 97308 już nie jest.
Valvolin - niektórzy śmiało go stosują, niektórzy mają złe doświadczenie.
ELF o specyfikacji 7701419289. Otóż żródło Elfa mówi, ze TRANSELF NFJ 75W-80 zastępuje oleje: TRANSELF TRJ 75W-80, TRANSELF TRT 75W-80, TRANSELF TRZ 75W-80
Książki mówią o stosowaniu od 1995r syntetyku 1161423 / 97308 i ten fakt ma wg API GL-4.
Wielu nalewa do skrzyni Fuscha TITAN SINTOFLUID 75W80 który spełnia klasę API GL-4 i GL-5 i nie słychać negatywów.
Faktem jest, ze RAVENOL MTF-2 75W-80 ma GL-4 i ma go również Liqui Moly TOP TEC MTF 5200 75W-80.
Fuchs Titan Cytrac LD SAE 75W-80 ma GL-4 ale w normie 97308 już nie jest.
Valvolin - niektórzy śmiało go stosują, niektórzy mają złe doświadczenie.
ELF o specyfikacji 7701419289. Otóż żródło Elfa mówi, ze TRANSELF NFJ 75W-80 zastępuje oleje: TRANSELF TRJ 75W-80, TRANSELF TRT 75W-80, TRANSELF TRZ 75W-80
1 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego