Volvo 940 Classic-Qundel 98'

Zaprezentuj swoją cegłę i aktualizuj na bieżąco swój temat
MarcinS
Posty: 443
Rejestracja: 14 marca 2016, 21:47

Re: Volvo 940 Classic 98'

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MarcinS »

U mnie w TPSie wystarczyło przelutować mikcoswitch. :) Skubaniec miał zimne luty przy stykach do wtyczki.
0 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: Volvo 940 Classic 98'

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

Mój był mocno nadpalony w środku i jedynym ratunkiem było wywalenie i założenie nowego.

Obrazek

Normalnie bym się za niego nie brał i na spokojnie poszukał nowego, ale jak znalazłem przyczynę nie mogłem się powstrzymać:), zapadła decyzja o rozbiórce i reanimacji. Na szczęście miałem taki przełącznik i po godzinie auto ozdrowiało, śmiga już 7 czy 8 lat na naprawionym TPSie.
2 x
Awatar użytkownika
Pawel_1966
Posty: 155
Rejestracja: 15 stycznia 2019, 19:16
Lokalizacja: Kraków

Re: Volvo 940 Classic 98'

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pawel_1966 »

Zarówno prezentowanym tu samochodzie ( którym trochę pojeździłem) jak i w moim obecnym B 230 FT zauważyłem, że po zwolnieniu pedału gazu obroty spadają na mniej więcej 500 - 600 a potem wracają do normy, ale nie zdarzyło się by auto zgasło. Czyli to może być TPS?
1 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: Volvo 940 Classic 98'

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

Może. TPS w naszych autach to tylko wyłącznik krańcowy, w wolnossących dla pełnego otwarcia przepustnicy i całkowitego zamknięcia, w turbo tylko dla zamknięcia.
Po zdjęciu nogi z gazu TPS zwiera styki i ecu wie, że ma się przestawić na wolne obroty. Przestawienie odbywa się tak, że zostają odcięte wtryskiwacze i zaczynają z powrotem pracować, jak prędkość obrotowa silnika spadnie do 1500, a nie dopiero do obrotów jałowych. Wcześniejsze uruchamiane wtrysków jest właśnie po to, żeby silnik nie przygasał po zdjęciu nogi z gazu i łagodnie wszedł na te 750-800 obrotów biegu jałowego. Jeśli TPS nie zadziała wtryskiwacze będą cały czas zamknięte, obroty spadną poniżej jałowych, przy 500 ecu się połapie że jest za wolno i odblokuje wtryski żeby silnik nie zgasł.
Ktoś może zapytać, dlaczego wtryski są odcinane skoro TPS nie działa. Ano są, bo o tym nie decyduje TPS, a wzajemna relacja sygnałów z przepływomierza i czujnika obrotów.

Z reguły usterka wiąże się z niestabilnymi wolnymi obrotami. Jeśli obroty wrócą do nominalnych i ani drgną, powodem może być przycinający się krokowy.

Tak czy siak w nowym aucie najlepiej jest przejrzeć cały osprzęt po kolei. No i ważna a niedoceniana sprawa: sprawdzić luzy zaworowe, tu można się zdziwić:)
6 x
Awatar użytkownika
Milco
Posty: 216
Rejestracja: 29 października 2016, 19:24
Lokalizacja: Warszawa / Kędzierzyn-Koźle

Re: Volvo 940 Classic 98'

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Milco »

AOW pisze:wynik pomiaru spalin to jakaś abstrakcja... Jest gorzej niż źle...
Do 13 maja muszę to ogarnąć. Wygląda na to że katalizatora tam brak... Jest jakaś puszka ale... Jak on przechodził badania techniczne... Ciekawe.
Jedno z drugim nie musi mieć nic wspólnego.
U siebie usunąłem kat (w sensie to co z niego zostało po dwudziestu paru latach) i zdecydowałem się nie zakładać nowego.
Na badaniu spaliny tip top (jak już wspomniałem chyba u siebie w wątku).
Tak więc (ja) przed wydaniem pieniędzy na katalizator, najpierw ogarnąłbym skład mieszanki / spalanie.
Edit.: Doczytałem, że rocznik 98. A więc kat. zgodnie z przepisami musi być..
1 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: Volvo 940 Classic 98'

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

Przy dużym przebiegu z katem może być różnie, ale jw., nawet bez katalizatora nie powinno być źle. W zasadzie możesz w ciemno założyć nową sondę, w starym aucie to zawsze pomaga. Może być uniwersalna, byle nie chińskie noname.

Żeby usystematyzować, sprawdzasz po kolei:
1. błędy,
2. TPS,
3. przepływomierz (najlepiej podmienić na sprawny),
4. czujnik temperatury,
5. szczelność dolotu,
6. luzy zaworowe,
7. krokowy (tu też najszybciej podmienić).

Jeśli jesteś zdecydowany na wywalenia gazu to koniecznie od tego zacznij, dopiero potem reset kompa, przejażdżka i czytasz błędy.

Milco, z katem to jest trochę inaczej. W powszechnej świadomości od oidp. 1 lipca 1995 musi być kat, tymczasem to nie tak. Po tej dacie samochody muszą spełniać wymagania rozporządzenia dot. czystości spalin, a jaką drogą owa czystość zostanie osiągnięta, to już nie ma znaczenia. Faktem jest, że najprostszą drogą do realizacji wymogu jest montaż katalizatora, ale jeśli jakiś samochód mieści się w normie bez kata, diagnosta nie powinien mieć zastrzeżeń. Innymi słowy kryterium jest skład spalin, a nie obecność katalizatora.
1 x
AOW
Posty: 419
Rejestracja: 30 lipca 2020, 11:03

Re: Volvo 940 Classic 98'

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AOW »

fonderal dzięki za wskazówki.
Auto w tygodniu idzie do mechaników którzy zajmują się zawodowo Volvo od jakiś 20lat a moje S70 serwisują od 11 ;) i nigdy, ale to nigdy nie miałem żadnej wtopy czy cokolwiek w tym rodzaju...

Ja dziś też trochę posprzątałem w aucie, wyregulowałem drzwi przednie gdyż wg mnie odstawały, teraz jest równo. Usunąłem CB radio gdyż nie używam. We wnęce w bagażniku odkryłem lakier w puszce, coś tam w nim jeszcze było więc popaćkalem parę miejsc co by jakoś rudą przykryć. Na porządne malowanie będzie czas..
Dodatkowo odkryłem, że 4 świeca nie miała nakrętki kontaktowej, więc nie wiem jak iskra szła z fajki kabla do świecy :) Wyczyściłem styki od cewki, oraz wszystkie złącza jakie mi się udało.

Dam znać co odkryje mechanik :) coś czuję że trochę grosza zostawię ale... No cóż z tym się liczyłem.

Będę pisał.
0 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
AOW
Posty: 419
Rejestracja: 30 lipca 2020, 11:03

Re: Volvo 940 Classic 98'

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AOW »

Pierwsze zakupy poczynione. Kupiłem świece OE oraz siłowniki klapy (te od Skody). W środę auto idzie do mechanika.
Ładna pogoda to i zachęca do prac. Swoją drogą polecam te środki do skór. Naprawdę robią robotę, szczegółnie mydło.
A i koła letnie wleciały...
Załączniki
Resizer_16188250651770.jpg
Resizer_16188250651770.jpg (632.52 KiB) Przejrzano 4042 razy
Resizer_16188250651771.jpg
Resizer_16188250651771.jpg (551.95 KiB) Przejrzano 4042 razy
Resizer_16188250651772.jpg
Resizer_16188250651772.jpg (592.53 KiB) Przejrzano 4042 razy
Resizer_16188250651773.jpg
Resizer_16188250651773.jpg (670.94 KiB) Przejrzano 4042 razy
Resizer_16188250651774.jpg
Resizer_16188250651774.jpg (648.07 KiB) Przejrzano 4042 razy
Resizer_16188250651776.jpg
Resizer_16188250651776.jpg (645.2 KiB) Przejrzano 4042 razy
Resizer_16188250651777.jpg
Resizer_16188250651777.jpg (665.69 KiB) Przejrzano 4042 razy
Resizer_16188250651778.jpg
Resizer_16188250651778.jpg (667.17 KiB) Przejrzano 4042 razy
Resizer_16188250651779.jpg
Resizer_16188250651779.jpg (618.43 KiB) Przejrzano 4042 razy
2 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
AOW
Posty: 419
Rejestracja: 30 lipca 2020, 11:03

Re: Volvo 940 Classic 98'

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: AOW »

Szybka wymiana kół na letnie
Załączniki
Resizer_16188397336370.jpg
Resizer_16188397336370.jpg (676.71 KiB) Przejrzano 4029 razy
1 x
Jest: Volvo S70 TDI 97' 940 Classic 98'+ S90 D5 AWD 20'
Było: FSO Polonez 2000, BMW E-28 520i, Citroen C5 X7,
Awatar użytkownika
Pawel_1966
Posty: 155
Rejestracja: 15 stycznia 2019, 19:16
Lokalizacja: Kraków

Re: Volvo 940 Classic 98'

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Pawel_1966 »

No pięknie:) taka sama była jakieś 6 lat temu. Pucowałem wszystko co się da. Ale jesli dalej tak będzie traktowane to auto, to przetrwa długo. Powodzenia!!!
2 x
ODPOWIEDZ