Temat był, były pytania co jakiś czas w tym temacie, były jakieś screeny stanowiska Volvo były też zdjecia jak skrzynie kucnęły po GL-4 i były opinie, ze skrzynia działa rewelacyjnie, lepiej niż na ATF-F a nawet niektórzy leją 10W40 i stosują taki olej jak do Getraga M90 (w zasadzie wlać można różne miksy) i też z powodzeniem stosują olej 75W - Volvo 31280771 / Fuchs Titan Sintofluid FE SAE 75W.zlyzuw pisze:xjtdi pisze:Tez gdzies coś o tym słyszałem ale nie chce mi się eksperymentować na swoich autach, tak więc M46 i M47 leje ATF a do M90 Elfa do skrzyń z molibdenowymi synchronizatorami. Jak na razie mi żadna ze skrzyń się nie zepsuła a najdłużej posiadanym volviakiem jezdże od 2004 roku... Natomiast kupić 960 z uwaloną M90 czy 740 z zajechana M46 już mi się udało, niestety dzięki poprzednim właścicielom w M90 oleju nie było prawie wcale a w M46 było aż za dużo, niestety nie takiego jak trzeba.zlyzuw pisze:Pytanie i ciekawostka w jednym. Czasem z nudów krążę po anglojęzycznej stronie internetu o starych volviakach i doczytałem się, że sporo osób leje do skrzyń m47 olej MTL GL-4 z bardzo pozytywnym skutkiem. Dosyć dziwne bo instrukcje serwisowe mówią jasno, że skrzynia chodzi na ATFie ale doczytałem też, że podobno volvo po latach zmieniło rekomendację właśnie na olej do manuali do tych skrzyń. Ktoś coś?
Nie znam się, to się wypowiem.
W tym właśnie rzecz, normalnie to bym temat zignorował bo na ATF skrzynia chodzi całkiem normalnie zwłaszcza, że ostatnio powymieniałem wszystkie tulejki wybieraka ale z tego co przeczytałem i wiele osób to potwierdza to po wlaniu MTL GL-4 skrzynia chodzi "lepiej" i delikatniej biegi wchodzą. Stąd mnie to zaczyna zastanawiać. Nie mam potwierdzonego info ale jestem ciekaw czy zmiana rekomendacji volvo co do oleju jest prawdziwa.
Sprawdzonym smarowidłem jest ATF typ F lub G.
Pojawiają się też opinie że na DX IID zalewają i jeżdżą Koledzy i nic nie dolega skrzyniom. Dexron i ATF to zupełnie inne właściwości obu płynów. Ale opinie są różne...
Ponieważ, ja się nie znam przytoczę wypowiedź/opinie:
„Modyfikatory tarcia działają lokalnie w okolicach mechanizmu sterującego zmianą biegów. W miejscach styku z płytkami ciernymi mokrych sprzęgieł, modyfikatory zapewniają wysoki współczynnik tarcia statycznego, aby uniknąć poślizgów. Z kolei wysoki współczynnik tarcia dynamicznego, który powstaje w okolicach hamulców, pozwala szybko zmieniać biegii takie założenia ma DX II
M46/M47 jest skrzynią konstrukcyjnie działającą na zasadzie / nie niewykorzystującej tarcia, wymaganego w sprzęgach hydraulicznych
W Volvo w czasie M46/47 mieli wiedzę o GL-G i GL-5 i DX IID i jednak nie zastosowali a wręcz inna drogą ostrzegali o nie mieszaniu ATFu klasy G z klasą DX IID. Zatem po coś o tym informowali. Może nie czytali Yntyrnetó