Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

Wszystko co dotyczy zwykłego utrzymania auta w fabrycznej specyfikacji
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3078
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

zlyzuw pisze:
xjtdi pisze:
zlyzuw pisze:Pytanie i ciekawostka w jednym. Czasem z nudów krążę po anglojęzycznej stronie internetu o starych volviakach i doczytałem się, że sporo osób leje do skrzyń m47 olej MTL GL-4 z bardzo pozytywnym skutkiem. Dosyć dziwne bo instrukcje serwisowe mówią jasno, że skrzynia chodzi na ATFie ale doczytałem też, że podobno volvo po latach zmieniło rekomendację właśnie na olej do manuali do tych skrzyń. Ktoś coś?
Tez gdzies coś o tym słyszałem ale nie chce mi się eksperymentować na swoich autach, tak więc M46 i M47 leje ATF a do M90 Elfa do skrzyń z molibdenowymi synchronizatorami. Jak na razie mi żadna ze skrzyń się nie zepsuła a najdłużej posiadanym volviakiem jezdże od 2004 roku... Natomiast kupić 960 z uwaloną M90 czy 740 z zajechana M46 już mi się udało, niestety dzięki poprzednim właścicielom w M90 oleju nie było prawie wcale a w M46 było aż za dużo, niestety nie takiego jak trzeba.

Nie znam się, to się wypowiem.
W tym właśnie rzecz, normalnie to bym temat zignorował bo na ATF skrzynia chodzi całkiem normalnie zwłaszcza, że ostatnio powymieniałem wszystkie tulejki wybieraka ale z tego co przeczytałem i wiele osób to potwierdza to po wlaniu MTL GL-4 skrzynia chodzi "lepiej" i delikatniej biegi wchodzą. Stąd mnie to zaczyna zastanawiać. Nie mam potwierdzonego info ale jestem ciekaw czy zmiana rekomendacji volvo co do oleju jest prawdziwa. :)
Temat był, były pytania co jakiś czas w tym temacie, były jakieś screeny stanowiska Volvo były też zdjecia jak skrzynie kucnęły po GL-4 i były opinie, ze skrzynia działa rewelacyjnie, lepiej niż na ATF-F a nawet niektórzy leją 10W40 i stosują taki olej jak do Getraga M90 (w zasadzie wlać można różne miksy) i też z powodzeniem stosują olej 75W - Volvo 31280771 / Fuchs Titan Sintofluid FE SAE 75W.

Sprawdzonym smarowidłem jest ATF typ F lub G.
Pojawiają się też opinie że na DX IID zalewają i jeżdżą Koledzy i nic nie dolega skrzyniom. Dexron i ATF to zupełnie inne właściwości obu płynów. Ale opinie są różne...
Ponieważ, ja się nie znam przytoczę wypowiedź/opinie:
„Modyfikatory tarcia działają lokalnie w okolicach mechanizmu sterującego zmianą biegów. W miejscach styku z płytkami ciernymi mokrych sprzęgieł, modyfikatory zapewniają wysoki współczynnik tarcia statycznego, aby uniknąć poślizgów. Z kolei wysoki współczynnik tarcia dynamicznego, który powstaje w okolicach hamulców, pozwala szybko zmieniać biegii takie założenia ma DX II
M46/M47 jest skrzynią konstrukcyjnie działającą na zasadzie / nie niewykorzystującej tarcia, wymaganego w sprzęgach hydraulicznych

W Volvo w czasie M46/47 mieli wiedzę o GL-G i GL-5 i DX IID i jednak nie zastosowali a wręcz inna drogą ostrzegali o nie mieszaniu ATFu klasy G z klasą DX IID. Zatem po coś o tym informowali. Może nie czytali Yntyrnetó
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3078
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

bnw pisze:Byłem wczoraj sprawdzić błędy. Oczywiście żadnych, wentylator ruszył od kopa.

Sławku, gdzie jest opornica i jak wygląda? Może przerzucę z zapasowego pieca...
Błażeju, może wyglądać tak:

https://archiwum.allegro.pl/oferta/volv ... 85777.html (żółta - lewa i czarna wtyczka doń idąca )
lub
https://allegro.pl/oferta/volvo-740-opo ... 9873037866

Pierwszy model jest zamocowany na obudowie nawiewów, drugi w obudowie ale oba w okolicy schowka po stronie fotela po prawej od kierowcy.
Bywa tak, że sterownik podciśnień ma zimnie lutowania. Sterownik klimy nie generuje błędów bo ich w elektryce układu klimy po prostu nie ma.
1 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Awatar użytkownika
dom?n
Administrator
Posty: 3045
Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dom?n »

Obrazek

Wieje mi z okolic słupka B po stronie kierowcy. Myślałem, że to zmęczone uszczelki drzwi kierownika, ale to jednak wina odstających drzwi z drugiego rzędu. Odstają w lewym, górnym rogu (jak spojrzeć wzdłuż auta, to nawet widać że nie są spasowane tak, jak drzwi z przodu, różnica kilku krytycznych milimetrów).

Czy szpary w drzwiach się jakoś reguluje, czy raczej używa brutalnej siły?
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW :D
MarcinS
Posty: 441
Rejestracja: 14 marca 2016, 21:47

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MarcinS »

Reguluje się, owszem:
Obrazek
3 x
Awatar użytkownika
endriugto
Posty: 3655
Rejestracja: 28 października 2015, 15:26
Lokalizacja: Skórzewo 509 315 886

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: endriugto »

dom?n pisze:Obrazek

Wieje mi z okolic słupka B po stronie kierowcy. Myślałem, że to zmęczone uszczelki drzwi kierownika, ale to jednak wina odstających drzwi z drugiego rzędu. Odstają w lewym, górnym rogu (jak spojrzeć wzdłuż auta, to nawet widać że nie są spasowane tak, jak drzwi z przodu, różnica kilku krytycznych milimetrów).

Czy szpary w drzwiach się jakoś reguluje, czy raczej używa brutalnej siły?
Burtę regulujesz zawiasami i zamkiem a górę doginasz na kolanie.
0 x
Awatar użytkownika
Maciek4530
Posty: 1234
Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
Lokalizacja: Zakopane/Kraków

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Maciek4530 »

Volvo 240

Z dnia na dzień podczas lekkiego skrętu głównie w lewo wydaje dziwaczny dźwięk kojarzący się od razu z czymś z układy kierowniczego (zmiana natężenia dźwięku jak przy sprawnym układzie). Na parkingu sprawdziłem stan płynu i okazało się że na ciepłym jest poniżej "C". Dolałem atf i przejechałem jeszcze około 10min (aktualnie jest na równi na "H") jednak problem dalej występuje. Nie jest to ciągle, nie jest to też dźwięk występujący przy każdym zakręcie jednak czasem wystarczy lekkie wychylenie kierownicy. Dodatkowo na postoju przy skręcaniu w każdym kierunku na pełen zakres wszystko działa i brzmi jak należy.
- wspomaganie jest.

Dać czas na przerzucenie płynu? W jakiś sposób odpowietrza się układ (konkretne procedura z otwartym zbiorniczkiem)?
A może to co innego?
Pasek? (Ma na pewno kilka lat ale wydaje się naciągnięty...)
0 x
MarcinS
Posty: 441
Rejestracja: 14 marca 2016, 21:47

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MarcinS »

Generalnie procedura odpowietrzania wspomagania polega na kręceniu od oporu do oporu. Ja robię to na podniesionym przodzie. Jeśli płyn dawno nie wymieniany, to może warto to zrobić. Ja mam zalany płyn do wspomagania Prestone.
1 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

Po napełnieniu pustego układu a przed odpowietrzeniem warto pokręcić rozrusznikiem bez odpalania silnika, np. wyjmując kabel wn z cewki. Pozwoli to napełnić układ bez narażania go na niepotrzebne obciążenia.
Warto też przymocować sobie jakiś mały magnes np. do miarki w korku, po tygodniu można się zdziwić :)
3 x
Awatar użytkownika
boben
Posty: 34
Rejestracja: 18 stycznia 2017, 11:50
Lokalizacja: ŁAZY

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: boben »

Panowie, zmieniam rozrząd pierwszy raz samodzielnie, ostatnio robił to mechanik i stwierdzam że znaki się nie zgadzają, góra na znak, koło środkowe się nie zgdza, a wał był ustawiony +5-10 i tak też pokazywało koło pasowe chociaż wydaje mi się że powinno być na 0, mimo to chodził zawsze elegancko i nie narywał nic w budzie.. przestawiać na znak? Najbardziej zastanawia mnie że chodził naprawdę dobrze...
B230K - głowica kolizyjna (631) wiec wolałbym nie mieć kuku
Załączniki
IMG_20210519_123648.jpg
IMG_20210519_123648.jpg (145.78 KiB) Przejrzano 3297 razy
0 x
->V744 2.3Pb b230k + kuchenka gazowa
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: Krótkie pytania i krótkie odpowiedzi.

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

Przy aparacie zapłonowym w głowicy środkowe nie ma znaczenia, może być ustawione dowolnie, napędza tylko pompę oleju.
Wał korbowy i wałek rozrządu to chyba oczywiste, muszą być na ustawione znaki. Przedstawienie o jeden ząb nie spowoduje tragedii i czasem można tego nie zauważyć, wręcz czasem zakłada się regulowane kółka żeby odejść od ustawień fabrycznych, ale punktem wyjścia zawsze musi być ustawienie na znaki.
1 x
ODPOWIEDZ