Po ponad roku od zakupu swojej 940 postanowiłem wrzucić parę fotek z tego co udało się zrobić. Autko na dzień dzisiejszy jest wg mnie w 95% stanu w jakim opuściło fabrykę, bo taki miałem zamysł, aby doprowadzić go jak najbliżej stanu idealnego, co najmniej bardzo dobrego
Nie lubię za bardzo pisać postów w formie pamiętnika z każdej rzeczy jakiej robiłem, dlatego wrzucę całokształt podzielony na główne "epizody", zaczynając od:
Silnik i napęd
W mojej 940 fabrycznie znajduje się silnik B234F, 16-zaworowy, lubiany i nie lubiany, ale jednak stosunkowo rzadki:
Od zakupu miał problemy z nierówną pracą, co udało się na szczęście wyeliminować.
Poza podstawowymi problemami ze szczelnością dolotu, wymianą całego zapłonu poza aparatem oraz stwardniałych gumowych węży, sprawcą głównych pobąkiwań motoru był czujnik spalania stukowego- może był dokręcony za mocno, może delikatnie skorodowała powierzchnia styku - nie wiadomo - ale ponieważ nie kosztuje dużo wpakowałem nowy oryginał i autko w końcu tylko szumi Z ciekawostek odnośnie nieszczelności na podciśnieniach- duży skok dała wymiana oringu uszczelniającego oś przepustnicy.
Z modyfikacji niefabrycznych został dołożony uniwersalny tempomat podciśnieniowy, wrzucam fotki gruszki sterującej i podpięcia do przepustnicy:
Z rzeczy fabrycznych została zregenerowana pompa wspomagania, klimatyzacja przerobiona na R134a z nowym, błyszczącym kompresorkiem:
A z obsługowych rzeczy standardowo- nowy rozrząd + balans, paski osprzętu, nowa pompa wody (stara miała niewielki luz osiowy i jęczała) i wszystkie płyny ustrojowe i płukanka wtryskiwaczy chemią.
Poza tym zmieniłem zbiorniczek płynu chłodniczego na nowy, bo stary nie dawał się już wypłukać ze szlamu.
Jeśli chodzi o paski osprzętu - Gates jest lepszy od Conti - ten drugi nie dawał się napiąć do stanu bez piszczenia przy włączonej klimie, Gates ma drobniejsze zęby i lepiej współgra z kółkami, przynajmniej w B234F.
Autko kupiłem w 2021r w roku, od pierwszego właściciela w Polsce, dla którego 940 została sprowadzona ze Szwajcarii. Mówił, że podobał się mu jej kolor i jasne wnętrze, reszta nie miała znaczenia, a pozbywał się jej bo na jej miejsce czekało nowe auto w leasingu.940 GLT 16V
Re: 940 GLT 16V
Zawieszenie i układ kierowniczy
W zawieszeniu przednim wszystko poza zwrotnicami i sprężynami zostało wymienione na nowe, łącznie z wahaczami z regulacją.
Oczywiście drążek stabilizatora został ori, ale w zimę pójdzie do malowania, na razie nie chcę go wyciągać, muszę się nacieszyć jazdą
Wahacze zostały wymienione na takie z regulacją, bo miałem problem ze ściąganiem auta w prawo, nie wiadomo z czego się to brało, bo autko jest nie bite (przynajmniej na tyle na ile jestem w stanie zweryfikować), ale kilka minut w kącie wyprzedzenia sworznia zrobiło swoje, na geometrii 940 ma wszystko ustawione w środku zakresów, płynie po trasie jak okręt.
W układzie kierowniczym zregenerowałem maglownicę w polecanym zakładzie, nie ciekła, ale lekki luz był wyczuwalny, a skoro robiłem wszystko na tip top, od razu to załatwiłem, zamykając temat nowymi drążkami i końcówkami.
Wnętrze
W środku od samego początku miałem najwięcej detali do zrobienia. Prawy boczek pasażera był podrapany, brakowało fabrycznego radia, nie działało podświetlenie i ogólnie wszystko trzeszczało i gruchało. Podsufitka wisiała, fotele i podłoga były do gruntownego prania. Nawet chcąc zlikwidować mała plamkę na półce pod radiem zlikwidowałem cała wykładzinkę, na szczęście znajomy tapicer wkleił mi ścinkę z jakiejś większej roboty za dobre piwerko
Kierownica była odklejona, poszła więc do obszycia i dostała nowy emblemat: A tak wygląda konsola środka z nową wykładzinką i fabryczny radiem ( transmister schowałem żeby nie drażnić purystów ) : Ogólnie z radiem miałem dużo zabawy, dopiero z klilku złomowych sztuk udało się złożyć cicho grającego kaseciaka, a i tak musiałem wlutować nowe diody podświetlenia.
W bagażniku dorzuciłem jedynie gumową matę i uzupełniłem fabryczne wyposażenie: Teraz po praniu i czyszczeniu środek prezentuje się nie najgorzej, dorzuciłem jeszcze jasne dywaniki EVA, bo kremowe oryginały są prawie nieosiągalne: Z drobnych dodatków w środku zamontowałem uchwyt na telefon, cupholdery montowane między fotele a konsole środkową i sterowanie tempomatem na panelu przycisków świateł no i - z czego jestem bardzo dumny - podmalowałem kreskę na przełączniku świateł korektorem. Podszyłem też gumą z gaci kangurze torby na przednich fotelach
Z rzeczy do zrobienia- dorwałem oryginalny szary podłokietnik z cupholderami, teraz myślę jak go pomalować na beż i go nie zniszczyć.
W zawieszeniu przednim wszystko poza zwrotnicami i sprężynami zostało wymienione na nowe, łącznie z wahaczami z regulacją.
Oczywiście drążek stabilizatora został ori, ale w zimę pójdzie do malowania, na razie nie chcę go wyciągać, muszę się nacieszyć jazdą
Wahacze zostały wymienione na takie z regulacją, bo miałem problem ze ściąganiem auta w prawo, nie wiadomo z czego się to brało, bo autko jest nie bite (przynajmniej na tyle na ile jestem w stanie zweryfikować), ale kilka minut w kącie wyprzedzenia sworznia zrobiło swoje, na geometrii 940 ma wszystko ustawione w środku zakresów, płynie po trasie jak okręt.
W układzie kierowniczym zregenerowałem maglownicę w polecanym zakładzie, nie ciekła, ale lekki luz był wyczuwalny, a skoro robiłem wszystko na tip top, od razu to załatwiłem, zamykając temat nowymi drążkami i końcówkami.
Wnętrze
W środku od samego początku miałem najwięcej detali do zrobienia. Prawy boczek pasażera był podrapany, brakowało fabrycznego radia, nie działało podświetlenie i ogólnie wszystko trzeszczało i gruchało. Podsufitka wisiała, fotele i podłoga były do gruntownego prania. Nawet chcąc zlikwidować mała plamkę na półce pod radiem zlikwidowałem cała wykładzinkę, na szczęście znajomy tapicer wkleił mi ścinkę z jakiejś większej roboty za dobre piwerko
Kierownica była odklejona, poszła więc do obszycia i dostała nowy emblemat: A tak wygląda konsola środka z nową wykładzinką i fabryczny radiem ( transmister schowałem żeby nie drażnić purystów ) : Ogólnie z radiem miałem dużo zabawy, dopiero z klilku złomowych sztuk udało się złożyć cicho grającego kaseciaka, a i tak musiałem wlutować nowe diody podświetlenia.
W bagażniku dorzuciłem jedynie gumową matę i uzupełniłem fabryczne wyposażenie: Teraz po praniu i czyszczeniu środek prezentuje się nie najgorzej, dorzuciłem jeszcze jasne dywaniki EVA, bo kremowe oryginały są prawie nieosiągalne: Z drobnych dodatków w środku zamontowałem uchwyt na telefon, cupholdery montowane między fotele a konsole środkową i sterowanie tempomatem na panelu przycisków świateł no i - z czego jestem bardzo dumny - podmalowałem kreskę na przełączniku świateł korektorem. Podszyłem też gumą z gaci kangurze torby na przednich fotelach
Z rzeczy do zrobienia- dorwałem oryginalny szary podłokietnik z cupholderami, teraz myślę jak go pomalować na beż i go nie zniszczyć.
5 x
Re: 940 GLT 16V
Karoseria
Lakier na mojej 940 był już w niezłym stanie kiedy przejmowałem go od poprzedniego właściciela, dlatego położyłem na niego ceramikę, wymieniłem przednie klosze kierunków na takie bez pajączków oraz na tyle na ile mogłem wyprostowałem tylną dokładkę zderzaka.
W niektórych miejscach są delikatne zarysowania, plastiki są gdzieniegdzie przytarte a oryginalna przednia szyba jest porysowana od 30 lat tarcia wycieraczek, ale to zostawiam tak jak jest, trzeba dobrze poszukać żeby zauważyć pojedyncze skazy, a na nocną jazdę mam okulary z polaryzacją i rysy nie stanowią żadnego problemu
Jeśli chodzi o koła to założyłem wielosezonowe Nokiany i jedną, najbadziej zmęczoną felgę odnowiłem w swoim zakresie a nie w profesjonalnym zakładzie, dzięki temu nie wyróżnia się na tle innych, a zgrała się z pozostałymi. No i dziękuje wszystkim którzy służyli mi dobrą radą na forum, odpowiadali na wszystkie pytania, te głupsze też , mam nadzieję,że wyszła z tego fajna Cegła 16V do jazdy na każdą okazję
Lakier na mojej 940 był już w niezłym stanie kiedy przejmowałem go od poprzedniego właściciela, dlatego położyłem na niego ceramikę, wymieniłem przednie klosze kierunków na takie bez pajączków oraz na tyle na ile mogłem wyprostowałem tylną dokładkę zderzaka.
W niektórych miejscach są delikatne zarysowania, plastiki są gdzieniegdzie przytarte a oryginalna przednia szyba jest porysowana od 30 lat tarcia wycieraczek, ale to zostawiam tak jak jest, trzeba dobrze poszukać żeby zauważyć pojedyncze skazy, a na nocną jazdę mam okulary z polaryzacją i rysy nie stanowią żadnego problemu
Jeśli chodzi o koła to założyłem wielosezonowe Nokiany i jedną, najbadziej zmęczoną felgę odnowiłem w swoim zakresie a nie w profesjonalnym zakładzie, dzięki temu nie wyróżnia się na tle innych, a zgrała się z pozostałymi. No i dziękuje wszystkim którzy służyli mi dobrą radą na forum, odpowiadali na wszystkie pytania, te głupsze też , mam nadzieję,że wyszła z tego fajna Cegła 16V do jazdy na każdą okazję
6 x
Re: 940 GLT 16V
Pinkniuśkie i ładniuśkie
Dywaniki beżowe da się znaleźć i plastikowe i materiałowe. Nie da sie znaleźć dywaników do bagażnika. Chyba, ze na jebaju w Tajlandii lub Wielkiej Brytfannie tak sami jak kompresor klimy
Dywaniki beżowe da się znaleźć i plastikowe i materiałowe. Nie da sie znaleźć dywaników do bagażnika. Chyba, ze na jebaju w Tajlandii lub Wielkiej Brytfannie tak sami jak kompresor klimy
1 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Re: 940 GLT 16V
Możesz się pochwalić gdzie i jaki czujnik spalania stukowego kupiłeś? Muszę to samo wymienić w moim B234F
0 x
Re: 940 GLT 16V
Intercars, bosch nr części 0 261 231 046erni35 pisze:Możesz się pochwalić gdzie i jaki czujnik spalania stukowego kupiłeś? Muszę to samo wymienić w moim B234F
2 x
- dom?n
- Administrator
- Posty: 3056
- Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: 940 GLT 16V
Ekstra kolory. Wnętrze wyszło super. Fajny egzemplarz!
1 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW
Re: 940 GLT 16V
Piękne auto.
Czasem i w Polsce ktoś uszanuje i zadba o auto.
Ten kolor to 412-21 ?
Czasem i w Polsce ktoś uszanuje i zadba o auto.
Ten kolor to 412-21 ?
0 x
Ktoś kiedyś powiedział, że dawniej auta naprawdę budowano z blachy i stali, drewno było dodatkiem a plastiku używano do wysadzania mostów…
945 B230FB 90r.
945 B230FB 90r.
Re: 940 GLT 16V
Jizzzs to jak sobie Tomahołka wypoleruje ,też będzie taki piękny??
Oj obawiam się że nie będzie
Oj obawiam się że nie będzie
0 x
Ktoś kiedyś powiedział, że dawniej auta naprawdę budowano z blachy i stali, drewno było dodatkiem a plastiku używano do wysadzania mostów…
945 B230FB 90r.
945 B230FB 90r.