Siema,
Wiem, że temat był wałkowany wielokrotnie, ale pomyślałem, że może warto byłoby to jakoś podsumować. Generalnie przy okazji zakupu kolejnego 940 pomyślałem, że chciałbym sobie oganiać przynajmniej tę część tematów serwisowych, co do których wiem, że nie powinny mnie przerosnąć, we własnym zakresie. I tak jeszcze w grudniu planuję serwis pozakupowy silnika, a w nim, oprócz standardowego czyszczenia przepływomierza i krokowca, przeglądu podciśnień i wymiany układu zapłonowego, chciałbym też wymienić olej z filtrami. I teraz tak:
1. Sztandarowe pytanie: 10W60, czy 10W40? Dlaczego ten, a dlaczego ten? Różni ludzie mówią różnie i jestem ciekaw , jakie są konkretne argumenty obydwu frakcji. Dodam tylko, że magiczna niebieska książeczka Volvo na str. 16 mówi, że do redblocka w zakresie -20 - +40 st. C lejemy 10W40.
2. Co myślicie wypłukaniu silnika przed wlaniem nowego oleju tym specyfikiem? Czy to faktycznie działa i nie zaszkodzi reblockowi?
http://liquimoly.pl/index.php?option=co ... &Itemid=29
Wymiana oleju w redblocku
Wymiana oleju w redblocku
0 x
Chevy Caprice Wagon '88
_______________________
Ex: Volvo 945 B230FK '98
Ex: Volvo 945 B200F '94
Ex: Volvo 945 B230FK '97
Ex: Volvo 945 B200F '93
Ex: MB W123 240D '78
Ex: Oldsmobile Delta 88 Royale '84
Ex: MB W123 240D '84
Ex: Chevy Caprice Wagon '86
_______________________
Ex: Volvo 945 B230FK '98
Ex: Volvo 945 B200F '94
Ex: Volvo 945 B230FK '97
Ex: Volvo 945 B200F '93
Ex: MB W123 240D '78
Ex: Oldsmobile Delta 88 Royale '84
Ex: MB W123 240D '84
Ex: Chevy Caprice Wagon '86
Re: Wymiana oleju w redblocku
1) 10W40 bo tak mówi instrukcja serwisowa i ja tak robię.
2) Nie jestem zwolennikiem takich płukanek. Skoro rozpuszczają nagary to może się okazać, że później będzie brał olej. Stara szkoła może... ale ja się jej trzymam.
A żeby nie być gołosłownym to podam taki przykład... jak wypłuczesz układ to cześć zanieczyszczeń oderwie się od ścianek kanałów olejowych itd. Po spuszczeniu oleju nie masz pewności, że te zanieczyszczenia zejdą razem z olejem w 100 procentach. Zalewasz nowy olej i one sobie krążą gdzieś w silniku... zapychajac kanaliki i/lub filtr oleju.
2) Nie jestem zwolennikiem takich płukanek. Skoro rozpuszczają nagary to może się okazać, że później będzie brał olej. Stara szkoła może... ale ja się jej trzymam.
A żeby nie być gołosłownym to podam taki przykład... jak wypłuczesz układ to cześć zanieczyszczeń oderwie się od ścianek kanałów olejowych itd. Po spuszczeniu oleju nie masz pewności, że te zanieczyszczenia zejdą razem z olejem w 100 procentach. Zalewasz nowy olej i one sobie krążą gdzieś w silniku... zapychajac kanaliki i/lub filtr oleju.
Ostatnio zmieniony 28 listopada 2016, 22:19 przez Miś, łącznie zmieniany 1 raz.
0 x
Re: Wymiana oleju w redblocku
Ad 1. No właśnie, ja chyba też bym się ku temu skłaniał. Ciekaw jednak jestem, jakie są argumenty za 10W60.
Ad 2. W takim razie do jakich silników jest taka płukanka? To jednak Liqui Moly, więc tak mi się wydaje, że oni by raczej nie wypuszczali czegoś, co nie działa, albo działa nie tak jak trzeba. Poza tym dlaczego mogłoby to spowodować branie oleju?
Ad 2. W takim razie do jakich silników jest taka płukanka? To jednak Liqui Moly, więc tak mi się wydaje, że oni by raczej nie wypuszczali czegoś, co nie działa, albo działa nie tak jak trzeba. Poza tym dlaczego mogłoby to spowodować branie oleju?
0 x
Chevy Caprice Wagon '88
_______________________
Ex: Volvo 945 B230FK '98
Ex: Volvo 945 B200F '94
Ex: Volvo 945 B230FK '97
Ex: Volvo 945 B200F '93
Ex: MB W123 240D '78
Ex: Oldsmobile Delta 88 Royale '84
Ex: MB W123 240D '84
Ex: Chevy Caprice Wagon '86
_______________________
Ex: Volvo 945 B230FK '98
Ex: Volvo 945 B200F '94
Ex: Volvo 945 B230FK '97
Ex: Volvo 945 B200F '93
Ex: MB W123 240D '78
Ex: Oldsmobile Delta 88 Royale '84
Ex: MB W123 240D '84
Ex: Chevy Caprice Wagon '86
Re: Wymiana oleju w redblocku
40 jest wystarczająca w naszej strefie klimatycznej i jest też najbardziej popularna... 60 stosuje się w bardziej wysilonych silnikach dla lepszej odporności na wysokie temperatury... wszystko zależy od sposobu użytkowania.
Te płukanki to moim zdaniem do młodych silników są... w których nie ma dużej ilości nagarów. Jeżeli przykładowo nie wiesz jakie oleje stosował poprzedni właściciel to zacznij stosować jak najprędzej ten zalecany przez producenta. Zastosuj wymianę po 5000 i następna po kolejnych 5000 i silnik powinien zostać wypłukany jak należy.
Dlaczego może wzrosnąć zużycie oleju... otóż moim zdaniem może nie wszyscy się zgodzą ale ta płukanka zostanie również z nowym olejem w silniku... rozcieńczając go... a to może spowodować większe zużycie wpływając dodatkowo na właściwości filmu olejowego.
Te płukanki to moim zdaniem do młodych silników są... w których nie ma dużej ilości nagarów. Jeżeli przykładowo nie wiesz jakie oleje stosował poprzedni właściciel to zacznij stosować jak najprędzej ten zalecany przez producenta. Zastosuj wymianę po 5000 i następna po kolejnych 5000 i silnik powinien zostać wypłukany jak należy.
Dlaczego może wzrosnąć zużycie oleju... otóż moim zdaniem może nie wszyscy się zgodzą ale ta płukanka zostanie również z nowym olejem w silniku... rozcieńczając go... a to może spowodować większe zużycie wpływając dodatkowo na właściwości filmu olejowego.
0 x
Re: Wymiana oleju w redblocku
jako niewczytany w awanture o olej zabrałem sie za zmiane oleju w mojej siedemecie (B230F 600-milion przelotu)
silnik nie wykazywał jakichś niepokojących dźwięków czy coś , był ok
zalałem go płukanką (zabij mnie nie pamiętam jaka , pamiętam że nie była to górna półka bo nie było w sklepie ) , chodził na tym prawie 40 minut , zlałem cały syf (a było tego całkiem sporo) i zalałem olejem ELFa 5W40 (albo 30 , musiałbym iść popatrzeć na bańke do garażu)
efekt ? motor dalej chodzi bez odchyłów nic mu nie jest , oleju nie zeżarł ani kropelki , kompresja na każdym równiótkie 12,5 bara, olej do tej pory czysty , a juz troche przejechałem , brak śladów czegokolwiek na bagnecie , pod korkiem itd
silnik nie wykazywał jakichś niepokojących dźwięków czy coś , był ok
zalałem go płukanką (zabij mnie nie pamiętam jaka , pamiętam że nie była to górna półka bo nie było w sklepie ) , chodził na tym prawie 40 minut , zlałem cały syf (a było tego całkiem sporo) i zalałem olejem ELFa 5W40 (albo 30 , musiałbym iść popatrzeć na bańke do garażu)
efekt ? motor dalej chodzi bez odchyłów nic mu nie jest , oleju nie zeżarł ani kropelki , kompresja na każdym równiótkie 12,5 bara, olej do tej pory czysty , a juz troche przejechałem , brak śladów czegokolwiek na bagnecie , pod korkiem itd
0 x
Re: Wymiana oleju w redblocku
Lej 10W40, 10W60 to olej, którego możesz nawet nie dogrzać jak trzeba przy cywilnej jeździe. Co do płukanki - płuczę wszystko, notorycznie, regularnie, skutecznie. Nic Ci się nie 'odlepi', bo to nie jest skrobaczka tylko chemia - to się rozpuszcza. Wyabczcie, ale teoria o silnikach uszczelnianych nagarem to mit z lat 90. Jak jeszcze nigdy go nie płukałeś to weź sobie liqui moly z serii profesional, jest trochę mocniejsza i przyda się na początek. Wlej ja na ciepły olej i potrzymaj na wolnych obrotach ok 10 do 15 minut, zależnie jak zasyfiony masz silnik. Potem możesz co trzecią zmianę oleju puścić sobie 'zwykłą' liqui moly ew jej odpowiednik z Bizola (to samo, tylko tańsze). Możesz sobie dokupić i dolać jeszcze dodatek MoS2. Ja swoje większość swoich aut zalanych Mannolem z MoS2 i jestem bardzo zadowolony. Co brało olej bierze go tyle samo lub mniej, tam gdzie są hydropopychacze to uciszają się szybciej, ogólnie cały rozrząd pracuje ciszej. Co do pozostałości płukanki, o które obawia się Miś to strachu nie ma, bawię się tym już kilka lat i jeszcze niczemu nie stała się krzywda, natomiast jeśli chcesz zrobić prawdziwe spa dla silnika to kup sobie jeszcze tani 10W40, zalej go, zrób ze 3-4kkm i zlej go w cholerę, potem jeszcze raz nowy filtr + teraz już dobry olej i masz czysty silnik pracujący w optymalnych warunkach. Osobiście w autach po kupnie stosuję jeszcze płukanie układu chłodzenia, też z liqui albo z bizola, chłodnicy mi nie zjadło nigdy, nagrzewnicy też, za to układ działa sprawnie, auto się nie grzeje, a w środku w razie potrzeby jest ciepło jak winno być w Volvie. W razie czego nie zdziw się, że te do chłodziwa się pienią jak cholera, trzeba potem przelać układ wodą. Ja przelewałem go raz na otwartym, potem skręcałem, zalewałem, odpalałem na 3 minuty, wylewałem i zalewałem nowym płynem.
0 x
http://facebook.pl/krakowskie.klasyki
Kilka volvorwd & trochę innego, starego złomu
Kilka volvorwd & trochę innego, starego złomu
Re: Wymiana oleju w redblocku
Skoro tak piszecie to może i ja się skuszę ale przyznam szczerze, że zawsze byłem przeciwny takim wynalazkom.
0 x
Re: Wymiana oleju w redblocku
Zdania z płukanką są podzielone. Niektórzy mechanicy mówią że w starym silniku nie jest to wskazane bo można narobić szkód. Tylko pytanie czy silnik z lat 90-tych traktować jako stary. Pewniejsze i też skuteczne jest właśnie płukanie nowym olejem. Wlewasz tani olej. Zostawiasz auto na chodzie przez godzinę i spuszczasz.
0 x
-
- Posty: 1750
- Rejestracja: 01 października 2014, 22:24
- Lokalizacja: Ustrzyki D. Zielonka Warszawa Iława
Re: Wymiana oleju w redblocku
Tak Zwłaszcza że konstrukcja jest z lat 70tychJoeM pisze: Tylko pytanie czy silnik z lat 90-tych traktować jako stary
0 x
Re: Wymiana oleju w redblocku
Nie lej płukanek.
Syntetyki mają m.in spore właściwości myjące, wiec ryzykujesz że zacznie kopcić na niebiesko.
Jeżeli masz pewność do przelotu! to 10/60 jak masz szczelny kocioł a i może słyszysz sworznie, to można jak najbardziej.
Nie masz turbiszona i nie kręcisz chochlą, wiec zalej 10/40i połykaj km
Syntetyki mają m.in spore właściwości myjące, wiec ryzykujesz że zacznie kopcić na niebiesko.
Jeżeli masz pewność do przelotu! to 10/60 jak masz szczelny kocioł a i może słyszysz sworznie, to można jak najbardziej.
Nie masz turbiszona i nie kręcisz chochlą, wiec zalej 10/40i połykaj km
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego