13.03.2022r. - przebieg 392350km
Zawieszenie zawieszenie...
Z racji prostszej budowy tylnego zawieszenia jak i planów zmiany tych elementów samemu zabrałem się za nie w pierwszy wolny weekend. Zakupione kozły, palnik oraz pożyczona "żaba" pozwoliły mi na zabezpieczenie tyłu wozu abym mógł się bezpiecznie pod nim położyć. Podjąłem decyzję iż zacznę zmiany od lewej strony - a konkretnie tulei mostu (oba tylne wahacze odnowione i z nowymi gumami siedzą na wozie od września). Niestety zakupione w piątek (ten sam wieczór) narzędzia pokroju szczotki drucianej, oraz WD40 (odrdzewiacz) nie były wystarczające by oczyścić tuleję do takiego stopnia abym mógł je założyć - i w sumie dobrze!
Po tygodniu pracy i całym wieczorze do nocy w piątek oczywistym było iż w sobotę będzie ciężko wstać będąc połamanym po siłowaniu się na leżąco z żelastwem. Tak też się stało... Korzystając z sobotniej komunikacji miejskiej udałem się do Castoramy (wyprawa na 2h) w celu zakupienia szczotki na kółku 40mm oraz 50mm, smaru sylikonowego (także WD40) oraz "szarpaków". Oczywiście najmniejsza szczotka dostępna miała rozmiar 60mm - starałem się ją przerobić na mniejszą bez większego skutku - w takim rozmiarze nie pasowała. Zupełnym przypadkiem z rozmowy @Bebok666 dowiedział się że jestem w potrzebie pomocy - więc w kilka h zapakował swój wóz sprzętem i dotarł do Krakowa by mi pomóc! Po drodze udało mu się zakupić szczotki na wiertarkę o odpowiednich rozmiarach! Po dołączeniu do mnie w walce z zawieszeniem posiadając odpowiedni sprzęt do 21 udało nam się wyczyścić obie tuleje do gołej blachy, dokręcić wahacze na miejsce, dokręcić wszystkie śruby zgodnie z momentem na opuszczonym na koła samochodzie i podnieść go pod kolejne prace!
Tak to wyglądało z lewej strony (bardziej zniszczonej) przed:
Oraz po całej operacji :
Przy okazji odkryłem że pod masą zabezpieczającą mam dalej naklejkę na moście tylko po to żeby nieuważnie ją zedrzeć... I tutaj póki cokolwiek widać proszę o pomoc! Czy most z Volvo 240 może mieć oznaczenie 3.54F? Może źle to odczytałem? Jakieś sugestie jaki most mam w samochodzie? Może ktoś posiada zdjęcie identycznej wlepy abym mógł odczytać numerki i dane?
Odpowiednio doprawiając pierwszy sukces zmiany najważniejszych tulei zabraliśmy się za demontaż drążków reakcyjnch oraz Panharda!
Demontaż udało nam się zakończyć w okolicach 1 w nocy, plan na niedzielę by prosty - odpalić 340 i znaleźć warsztat lub osobę chętną na przebicie tulei w ten deszczowy dzień.
Pierwsza próba okazała się nieudana, warsztat po 2 stronie Krakowa (teoretycznie 24/7) miał wolne... A raczej nikt nie przyznawał się do pracy w nim mimo otwartych drzwi i rozgrzebanych pojazdów. Na szczęście kolejny warsztat pozycjonowany w google maps otwarty w niedzielę ogarnął temat przebicia tulei na nowe w przeciągu godziny!
Całość została zamontowana i dokręcona wedle powyższej procedury z wykorzystaniem momentów opisanych w Bentley'u!
Powiem wam... Sam tył robi KOLOSALNĄ różnicę w zachowaniu się wozu - nawet zdemontowany we wrześniu stabilizator tylny tak bardzo nie wpłynął na komfort jazdy, ruszania i ogólnego odczucia wozu! (Stabilizator tył czeka na piaskowanie oraz znalezienie blaszek mocujących). Sam wygląd tulei mostu oraz popękane gumy drążków reakcyjnych (1-2 były w ogóle w złej pozycji mimo iż oba drążki są nowsze niż wóz (zapewne nabite tak w fabryce) sporo mówił o tym jak działało zawieszenie z tyłu jednak dopiero lekko skrzywiona aktualnie kierownica (o kilka stopni) najlepiej pokazuje jak było ubite zawieszenie w każdy możliwy sposób!
Po weekendzie ciężkiej pracy wóz stoi jak należy (mimo iż nigdy tył mu nie wisiał) - jestem mega zadowolony z wykonanej roboty która bez @Bebok666 zapewne rozciągnęła by się na kilka tygodni Dzięki!
Korzystając z wypłaty na początku miesiąca zakupiłem amortyzatory klapy - finalnie postawiłem na Lesjofors!
Montaż obu to dziecinnie prosta sprawa, najważniejsze to mieć kij od miotły bądź odpowiedniego kolegę w zanadrzu do podtrzymania klapy!
W bieżący weekend nim "Feniks" zawitał do garażu miałem podjąć się w końcu zmiany całego zawieszenie z przodu - niestety z różnych przyczyn do tego nie doszło... Tak czy siak musi się to stać jak najszybciej bo jazda z lekko przekrzywioną kierownicą i luzem nie należy do przyjemnych (pomijając resztę stuków i dźwięków z niego płynących).
Nowości miesiąca luty/marzec!:
- brak...
Volvo 240 '91 "RED245"
- Maciek4530
- Posty: 1247
- Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
- Lokalizacja: Zakopane/Kraków
Re: Volvo 240 '91 "RED245"
Ostatnio zmieniony 14 marca 2022, 09:52 przez Maciek4530, łącznie zmieniany 1 raz.
2 x
Re: Volvo 240 '91 "RED245"
3,54 to przełożenie mostu. Mam takie samo
1 x
Polecali zakup BMW, to się skusiłem
- Maciek4530
- Posty: 1247
- Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
- Lokalizacja: Zakopane/Kraków
Re: Volvo 240 '91 "RED245"
Tak też podejrzewałem, bardziej biję do oznaczenia "F" które tam się znajduje. Coś może znaczy?Mareek pisze:3,54 to przełożenie mostu. Mam takie samo
0 x
Re: Volvo 240 '91 "RED245"
Poliuretany. Powerflex-y?
Ja w 744 też musiałbym tak kompleksowo zrobić zawieszenie, bo wydaje mi się, że pracuje za głośno, choć na przeglądach nie wychodzą żadne luzy.
Ale w sumie ja zrobiłem tym autem ~130kkm, i wymieniłem tylko tuleje stabilizatora i łączniki. Na tulejach widać jeszcze sygnatury VOLVO...
Ja w 744 też musiałbym tak kompleksowo zrobić zawieszenie, bo wydaje mi się, że pracuje za głośno, choć na przeglądach nie wychodzą żadne luzy.
Ale w sumie ja zrobiłem tym autem ~130kkm, i wymieniłem tylko tuleje stabilizatora i łączniki. Na tulejach widać jeszcze sygnatury VOLVO...
0 x
Re: Volvo 240 '91 "RED245"
Ja mam zamiar wzmocnić te które właśnie do mnie jadą i się zastanawiam jakie do nich wpakować tuleje.
https://youtu.be/8aQeYhBP0Ds
https://youtu.be/8aQeYhBP0Ds
0 x
- Maciek4530
- Posty: 1247
- Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
- Lokalizacja: Zakopane/Kraków
Re: Volvo 240 '91 "RED245"
Tak jak wyżej - to poliuretany Powerflex (dwuczęściowe). Raz że powinny być wytrzymalsze, dwa eliminują całą nieprzyjemność zmiany całych tulei w moście (szeroko opisywany temat). Cała reszta zawieszenia tył jak i przód jest/będzie nowa gumowa (seryjna)BASSRIDE pisze:Co za tuleje wciskaleś do wahaczy ? ( fioletowe)
Mi niby też nic od kiedy wóz kupiłem nie wychodziło a jest jak widać Dopiero od jesieni zaczęły się stuki z przodu ale tyłu byłem świadom od jakiegoś roku (a więc i przed przeglądem).MarcinS pisze:Poliuretany. Powerflex-y?
Ja w 744 też musiałbym tak kompleksowo zrobić zawieszenie, bo wydaje mi się, że pracuje za głośno, choć na przeglądach nie wychodzą żadne luzy.
Ale w sumie ja zrobiłem tym autem ~130kkm, i wymieniłem tylko tuleje stabilizatora i łączniki. Na tulejach widać jeszcze sygnatury VOLVO...
0 x
Re: Volvo 240 '91 "RED245"
Żaden kłopot , trzeba pomagać ludziom w potrzebie. Bardzo mi się podobało
2 x
- Maciek4530
- Posty: 1247
- Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
- Lokalizacja: Zakopane/Kraków
Re: Volvo 240 '91 "RED245"
Mam nadzieję że przy przednim zawieszeniu też uda nam się pobiesiadowaćBebok666 pisze:Żaden kłopot , trzeba pomagać ludziom w potrzebie. Bardzo mi się podobało
1 x
- Maciek4530
- Posty: 1247
- Rejestracja: 07 listopada 2016, 20:12
- Lokalizacja: Zakopane/Kraków
Re: Volvo 240 '91 "RED245"
23.05.2022r. - przebieg 394157km
Ostatni okres nie owocuje u mnie w sukcesy, wóz jak i cała "otoczka" wręcz odstręcza ale wpisy traktuję jako dziennik wozu. Będzie krótko bez opowieści:
- Zakupienie lamp dalekosiężnych Bosch Rallye 225 + osłon (trafiły do góry elementów czekających na montaż)
- Zmiana czujnika położenia wału (kolejny, tym razem nowy Bosch 0986280401) - Zmiana kół na letnie (nowe nakrętki na wentyle - przypominają nakrętki kół do Scorpius, są metalowe i posiadają logo z lat serii 200) - nie wiem czy zostaną na stałe - Zamontowanie kompletne odnowione zawieszenie przednie (coś dalej stuka, prawdopodobnie amortyzatory KYB bo się zepsuły przez obniżone sprężyny w ciągu 1,5 roku ( dźwięk zaczął się w zimie), na zbieżności nie potrafili sobie poradzić - wóz ściąga na prawo i trzeba coś z tym zrobić) - Oddane na piaskowanie i malowanie proszkowe dwie seryjne sprężyny z benzyny oraz stabilizator tył
- Zakup gum stabilizatora Monroe L27806 i zmiana, prawdopodobnie to ostatnie gumowe elementy zawieszenia w całym samochodzie (po tym zakupie z Allegro zniknęły wszystkei gumy tej firmy, szukałem do Feniksa)
- Zakup amortyzatorów Bilstein 21-030314 (B4) - czekają na montaż ze sprężynami - Zakup blach stabilizatora tył Volvo 1221956 oraz montaż stabilizatora tył
Wóz cały uwalony spadzią, pyłem - gdzie nie stanę po dwóch dniach jest brudny jak zawsze, aż szkoda pieniędzy na myjnie.
Nowości miesiąca kwiecień/maj!:
- Uwydatnił się luz w układzie kierowniczym -> trzeba będzie zrobić magiel
- Brak zbieżności i geometrii
Ostatni okres nie owocuje u mnie w sukcesy, wóz jak i cała "otoczka" wręcz odstręcza ale wpisy traktuję jako dziennik wozu. Będzie krótko bez opowieści:
- Zakupienie lamp dalekosiężnych Bosch Rallye 225 + osłon (trafiły do góry elementów czekających na montaż)
- Zmiana czujnika położenia wału (kolejny, tym razem nowy Bosch 0986280401) - Zmiana kół na letnie (nowe nakrętki na wentyle - przypominają nakrętki kół do Scorpius, są metalowe i posiadają logo z lat serii 200) - nie wiem czy zostaną na stałe - Zamontowanie kompletne odnowione zawieszenie przednie (coś dalej stuka, prawdopodobnie amortyzatory KYB bo się zepsuły przez obniżone sprężyny w ciągu 1,5 roku ( dźwięk zaczął się w zimie), na zbieżności nie potrafili sobie poradzić - wóz ściąga na prawo i trzeba coś z tym zrobić) - Oddane na piaskowanie i malowanie proszkowe dwie seryjne sprężyny z benzyny oraz stabilizator tył
- Zakup gum stabilizatora Monroe L27806 i zmiana, prawdopodobnie to ostatnie gumowe elementy zawieszenia w całym samochodzie (po tym zakupie z Allegro zniknęły wszystkei gumy tej firmy, szukałem do Feniksa)
- Zakup amortyzatorów Bilstein 21-030314 (B4) - czekają na montaż ze sprężynami - Zakup blach stabilizatora tył Volvo 1221956 oraz montaż stabilizatora tył
Wóz cały uwalony spadzią, pyłem - gdzie nie stanę po dwóch dniach jest brudny jak zawsze, aż szkoda pieniędzy na myjnie.
Nowości miesiąca kwiecień/maj!:
- Uwydatnił się luz w układzie kierowniczym -> trzeba będzie zrobić magiel
- Brak zbieżności i geometrii
Ostatnio zmieniony 24 maja 2022, 07:58 przez Maciek4530, łącznie zmieniany 1 raz.
3 x