Strona 4 z 7

Re: 142'74 Mechaniczna Pomarańcza

: 15 czerwca 2019, 15:11
autor: voglt
Dzisiaj temat, który może zainteresuje posiadaczy przedliftowych dwusetek i późnych setek.
Chodzi o problem ze wkaźnikiem temperatury i często też poziomu paliwa w zestawie wskaźników VDO, takich jak na zdjęciu poniżej.
Obrazek
W moim przypadku wskaźnik temperatury po nagrzaniu silnika zatrzymywał się na pomarańczowym polu, dotykając prawie czerwonego.
Wymiana termostatu nic nie dała, a czujnik temperatury w bloku pokazywał prawidłowe wartości na omomierzu.
Winnym okazał się stabiliztor napięcia zamontowany na płytce drukowanej z tyłu licznika. Element ten powinien utrzymywać stałe napięcie 10V zasilające obydwa wskaźniki temperatury i poziomu paliwa.
Obrazek
Okazał się uszkodzony. Jest dostępny w skadixie za jedyne 69 Euro ze zwrotem starego :(
Ale można go zastąpić współczesnym stabilizatorem napięcia o symbolu UA7810 dostępnym np.na alledrogo za szokującą kwotę 2,44 zł!!.
Wystarczy dorobić odpowiednie przewody i zamocować układ scalony np. w lewym dolnym rogu i gotowe.
Obrazek
Wszystko działa perfekcyjnie, a wskazówka utrzymuje się na godz.9.00.
c.d.n.

Re: 142'74 Mechaniczna Pomarańcza

: 16 czerwca 2019, 12:51
autor: sqbn
Wow! Niezły mod licznika, to się nazywa NAPRAWA :)

Czy zaciski hamulcowe (widziałem że regenerowałeś) masz Girlinga czy ATE? Wymieniałeś również z przodu cylinderki?

Re: 142'74 Mechaniczna Pomarańcza

: 16 czerwca 2019, 12:57
autor: Bałuch 79
W jaki sposób objawia błąd wskaźnika paliwa, czy jest to falowanie wskazówki góra dół?

Re: 142'74 Mechaniczna Pomarańcza

: 16 czerwca 2019, 13:14
autor: fonderal
Moim skromnym przydałby się jakiś radiator do stabilizatora, jakaś blaszka aluminiowa kilka cm kw. pod śrubką. One jednak trochę się grzeją, coś musi się stać z energią przy obniżaniu napięcia o 30%. Tu zresztą jest zasada, że im większy spadek napięcia, tym większy radiator.
Podobne rozwiązanie (stabilizacja napięcia dla wskaźników temperatury i paliwa) miała w części liczników seria 400, tam były właśnie stabilizatory scalone. Padały z powodu przegrzania, może nie masowo, ale dość regularnie.

Re: 142'74 Mechaniczna Pomarańcza

: 16 czerwca 2019, 15:44
autor: voglt
sqbn pisze:Czy zaciski hamulcowe (widziałem że regenerowałeś) masz Girlinga czy ATE? Wymieniałeś również z przodu cylinderki?
Zaciski są Girlinga i był problem z dostępem gumek a tłoczki musieli dotaczać, także trwało to ok. trzech tygodni.
Dodatkowo gwinty odpowietrzników i przewodów hamulcowych są calowe.
Obrazek
Bałuch 79 pisze:W jaki sposób objawia błąd wskaźnika paliwa, czy jest to falowanie wskazówki góra dół?
W moim przypadku objawem było zawyżanie wskazań temperatury i poziomu paliwa bez falowania.
fonderal pisze:Moim skromnym przydałby się jakiś radiator do stabilizatora, jakaś blaszka aluminiowa kilka cm kw. pod śrubką. One jednak trochę się grzeją, coś musi się stać z energią przy obniżaniu napięcia o 30%. Tu zresztą jest zasada, że im większy spadek napięcia, tym większy radiator.
Podobne rozwiązanie (stabilizacja napięcia dla wskaźników temperatury i paliwa) miała w części liczników seria 400, tam były właśnie stabilizatory scalone. Padały z powodu przegrzania, może nie masowo, ale dość regularnie.
Dzięki, bardzo cenna uwaga!
Nie jestem z branży technicznej a moją wiedzę czerpię z "internetów" :D

Poprawione.
Obrazek

Re: 142'74 Mechaniczna Pomarańcza

: 16 czerwca 2019, 18:45
autor: fonderal
Na pewno nie zaszkodzi:)

Re: 142'74 Mechaniczna Pomarańcza

: 17 czerwca 2019, 13:13
autor: sqbn
Dzięki za odpowiedź! Również za foto podglądowe jak to powinno wyglądać. Właśnie cylinderki to jest problem...

Re: 142'74 Mechaniczna Pomarańcza

: 18 czerwca 2019, 14:38
autor: zlyzuw
Jaki numer ma ten stabilizator napięcia do licznika? Chyba mam kilka takich i muszę się upewnić.

Re: 142'74 Mechaniczna Pomarańcza

: 18 czerwca 2019, 15:19
autor: voglt
Nr volvo 1234971
VDO 394.051/003/001

Re: 142'74 Mechaniczna Pomarańcza

: 18 czerwca 2019, 18:39
autor: Adaśko
Dla mnie temat dobrze znany ze starych Opli. Jako radiator mogłeś użyć obudowy niesprawnego pajączka:
http://www.mantaclub.pl/func/html2/modu ... le&sid=121