Tytułem wstępu: wiem, jak "fajne" są pojawiające się co jakiś czas posty typu "chej jestem nowy w wolwo mam 740 w dislu i chce tam włorzyć V8 np. z mustanga poooraddście jak to zrobić i czy 3000 tys.zł. starczy". Pytam całkowicie serio, świadom, że to zapewne operacja na poziomie 10 kawałków, nie licząc kosztów dawców, silników i nieprzewidzianych wydatków. Mam trochę nadzieję, że moje perypetie ze składaniem B204FT ze stanu gruz do stanu "normalne ślady użytkowania" zaskarbiły sobie pewną życzliwość Osób, które mogą podzielić się swoją wiedzą w temacie... no to lecimy. Aha, nie zamierzam tego robić z kolegą w garażu, bo nie mam ani warunków, ani wiedzy - chodzi mi o nakreślenie, jak dużym wyzwaniem jest taka zabawa, jeśli ma to być zrobione na porządnie, a nie do nakręcenia dwóch filmików na YT, żeby je zmonto...zmonero...zmo-ne-ty-tyzować, no.
Pacjent - 780 PRV, w stanie gruz. Samochód mogę mieć za jakieś 10-15 tysięcy PLN, zależnie od moich zdolności negocjacyjnych, kursu Euro, kosztów transportu, chęci mojego pracodawcy do wysłania mnie do Holan... Niderlandów na kilka tygodni, żeby dopiąć formalności. Stan gruz jest wyborem świadomym - nie chcę ingerować w ładny egzemplarz, którego po prostu byłoby mi szkoda (ja z tych, co mają całą szufladę słoików po musztardzie i drugą pełną skuwek po długopisach).
Cel zabawy: coś, co można uznać za "co by było, gdyby nie kryzys paliwowy i PRV było silnikiem V8 tak, jak planowano". Wiem, że o wiele prościej jest włożyć turbo redblocka, czy iść w kierunku T5. Tutaj jednak ma być wolnossące V8, taki europejski pony car. Silnik będzie też zmuszony do żłopania LPG, ponieważ 1) patrząc po tym, ile jeżdżę "weekendowym" PRV, auto stać w garażu nie będzie, 2) jestem z Krakowa i nawet niedopalone do końca zapałki odkładam "na zaś". Nie musi to być NAJMOCNIEJSZE V8 na rynku, raczej coś, co jest po prostu solidne i nie ma tendencji do wypluwania UPG co 10 000 km.
EDIT: Kiedyś mnie naszło jeszcze Volvomaha V8, ale to już chyba horror, jeśli chodzi o ogarnianie tematu.
Pytanie nr 1: który silnik jest najsensowniejszy? Z tego, co kiedyś patrzyłem, można dostać gotowe zestawy (łapy, "kołnierz" skrzyni) pozwalające na sprzężenie redblockowego Volvo z silnikami BMW. Wiem, że na forum mamy 245 z silnikiem z Audi A8 - i taki silnik może być stosunkowo najtańszy, ponieważ dużo angielskich A8 kończy u nas jako źródło części do europejskich "ósemek". Podejrzewam też, że dobrym kierunkiem mogłyby być amerykańskie silniki, szczególnie te starsze, mniej skomplikowane i naszpikowane czujnikami - aczkolwiek chyba najłatwiej dostępnym amerykańskim V8 jest to z Grand Cherokee, a to chyba inna filozofia tworzenia motoru...
Pytanie nr 2: co ze skrzynią? Najchętniej zachowałbym oryginalny automat Aisina z 780, ale obawiam się, że "gotowca" do tego by nie było, do tego - połączenie tego od strony elektrycznej oznacza pewnie drogę przez mękę. Co zatem - skrzynia manualna z dawcy (wiem - dla BMW pojawia się problem ze sparowaniem z mostem z Volvo, który ma niedostosowane przełożenia, co się robi ze skrzynią od Audi, to nie wiem, zostawia "kikuty" do półosi w spokoju, czopuje?), automat z dawcy (same problem as before), czy włożenie M46/47/90 do redblocka, do tego "kołnierz" plus... nie wiem, wały mają inną długość, więc z tym też się liczę, choć to pewnie najłatwiejszy element układanki i najtańszy. Jak manual, to pewnie pedal box do wymiany - podejdzie od 740, czy rzeźba? A może trzeba od dawcy, bo PRV ma gaz na linkę o ile pamiętam, a nie na potencjometrze?
Pytanie nr 3: Wiązka i pierdolnik elektryczny. Podejrzewam, że najsensowniejsze podejście wygląda tak, że do biorcy trafia silnik wraz ze "wszystkim", a z oryginału zostaje tylko "wyposażenie komfortu", jak szyby, lustra, światła? Zegary zakładam, że trzeba będzie połączyć te z dawcy z customową obudową pasującą do deski, bo lepienie zegarów z seven-eighty z wiązką od bumy czy kałdi to gnój totalny. Pompa paliwa i czujnik poziomu soku napędowego - to pierwsze pewnie może zostać, jeśli ma wystarczającą wydajność, to drugie pewno ma inne napięcia/oporności/kolorowe kredki pracy?
Pytanie nr 4: O czym zapomniałem?
Chyba tyle póki co - zobaczę, czy ktoś z Was podrzuci pomysły, czy raczej rano obudzi mnie tłum z widłami i pochodniami przed domem...
780 a silnik pasujący do nazwy modelu...
780 a silnik pasujący do nazwy modelu...
2 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
- dom?n
- Administrator
- Posty: 3056
- Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...
To ma być bardziej dla hecy czy bardziej dla osiągów? Ma raczej fajnie brzmieć czy w miarę szybko jeździć?
Jeśli chciałbyś podejść do tego filozoficznie, to może spróbuj znaleźć coś o takiej samej kolejności zapłonów jak w PRV. Będzie brzmiało tak, jakby kryzysu paliwowego nie było
Jeśli chciałbyś podejść do tego filozoficznie, to może spróbuj znaleźć coś o takiej samej kolejności zapłonów jak w PRV. Będzie brzmiało tak, jakby kryzysu paliwowego nie było
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW
Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...
Heca, heca. Do osiągów to tak, jak mi choćby @saabauto mówił - turbo redklocek. Ma być back to the past
Co do kolejności, to 280E i F mają już zmienioną, "normalną"
Co do kolejności, to 280E i F mają już zmienioną, "normalną"
0 x
Jest:
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
'94 945 2.3 US, '92 245 2.3, '91 965 2.0T 16v, '87 764 2.8
'02 A2, '01 GC WJ, '00 A8, '95 + '93 Escort LX, '92 Passat, '90 Crown Victoria, '87 Colony Park
Było:
'92 Disco V8, '91 Escort LX, '91 964 3.0, 89 765 2.4, '90 Audi 100, '88 Terrano
- dom?n
- Administrator
- Posty: 3056
- Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...
A to przepraszam, nie wiedziałem
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW
Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...
@dom?n: Podzielili czopy korbowodowe zeby uzyskac symetryczne zapłony
@bnw Zawsze mozna kupic dwa PRV i do jednego dolozyc dwa brakujace cylindry z drugiego xD Bedzie 100% zgodnie z wizja producentów
@bnw Zawsze mozna kupic dwa PRV i do jednego dolozyc dwa brakujace cylindry z drugiego xD Bedzie 100% zgodnie z wizja producentów
Ostatnio zmieniony 01 maja 2020, 23:46 przez Jake, łącznie zmieniany 1 raz.
0 x
Isuzu Trooper 3.1D 1997r
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...
Jake pisze:Podzielili czopy korbowodowe zeby uzyskac symetryczne zapłony
Zawsze mozna kupic dwa PRV i do jednego dolozyc dwa brakujace cylindry z drugiego xD Bedzie 100% zgodnie z wizja producentów
Byś się dziwił, ale 2 silniki 2,5l V6 z Forda były sklejone w Jagularze
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...
W necie znajdziesz info o PRW bi turbo. Silniki stosowane do motorsportu. Mówi samo za siebie.bnw pisze:Heca, heca. Do osiągów to tak, jak mi choćby @saabauto mówił - turbo redklocek. Ma być back to the past
Co do kolejności, to 280E i F mają już zmienioną, "normalną"
Tuning nie zna pojęcia "drogo". Albo się coś chce zrobić albo nie, a jedynym wyznacznikiem jest opłacalność na zasadzie "czy za tą sumę mogę więcej/lepiej". Niestety niektórzy mylą tuning z bezmyślnym inwestowaniem w auto i mają słomiany zapał, wtedy ten styl nazywa się "choinka" i najczęściej przynosi efekt odwrotny do zamierzonego.
Do 740/940 włożysz dowolny silnik, im mniej kabelkologii, imobilisserów i tego co kjompjuter musi zaczytać, by ułożyć mapę tym lepiej.
Możesz włożyć silnik od Kaczora (prąd i pompa) wał może Ci ktoś przespawać i to tyle.
W 240 Bombel miał chyba ? silnik z Forda Capri V6 i na k-jecie. Można - można. Im prostsze, tym niej obsługowe.
Widziałem w Volvacch silniki W124, Toyot FE i Mazdy, Pontiaca, rzędówki BMW.... robisz fantoma i wsadzasz co chcesz.
1 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...
Projekt PRV turbo w PL widziałem jakieś .... 10-12lat temu. Jak V8 to z BMW najtańszy, najwięcej gratów etc.
0 x
89' 744 B230FT+
89' 744 B234F
89' 744 B234F
Re: 780 a silnik pasujący do nazwy modelu...
jeżeli są, to do tanich nie należą, ale jak komu pasujekemizo pisze:To ja zaproponuje 1uz.
0 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
K-Jetronic to mój konik tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego