940'95 Olaf

Zaprezentuj swoją cegłę i aktualizuj na bieżąco swój temat
lucash
Posty: 36
Rejestracja: 07 sierpnia 2017, 23:10
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki

940'95 Olaf

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: lucash »

Witam wszystkich. Od niedawna jestem posiadaczem złotej 940 2.3@135 KM. 940 podobają mi sie od zawsze czyli od conajmniej 30 lat i teraz jakoś podjąłem decyzję o zakupie, szkoda że tak późno. Czeka mnie przy Volviaku trochę pracy i pewnie będę zamęczał na forum ;)

Na pierwszy ogień z grubszych rzeczy to chcę sprawdzić całe zawieszenie bo przód jest ciut przechylony na stronę kierowcy i tył chyba z nisko siedzi po lekturze forum. Warto wymieniac wszystkie gumy, wahacze, drążki, amortyzatory i sprężyny czy tylko te co niedomagają? Chciałbym to zrobić i mieć święty spokój a nie jeździć co kawałek na ustawianie zbieżności/geometrii.

Klimę muszę zrobić też ale nie wiem jak poznać co niedomaga. Czynnika brak, szukać dziury czy kompresor padnięty? Jest jakiś sposób na sprawdzenie na szybko?

Elektrykę sam poogarniam bo lewe lusterko nie reguluje się, musze rozkminić pracę centralnego, uruchomić zamek klapy bagażnika i chyba tyle by było ;)
Załączniki
4.jpg
4.jpg (55.07 KiB) Przejrzano 5039 razy
Ostatnio zmieniony 14 listopada 2020, 22:30 przez lucash, łącznie zmieniany 3 razy.
4 x
Awatar użytkownika
fonderal
Posty: 1280
Rejestracja: 09 października 2014, 10:10
Lokalizacja: WK i WL

Re: 940'95 Viking

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: fonderal »

lucash pisze: Klimę muszę zrobić też ale nie wiem jak poznać co niedomaga. Czynnika brak, szukać dziury czy kompresor padnięty? Jest jakiś sposób na sprawdzenie na szybko?
Jest. Odpalasz silnik, włączasz klimę. Nie zadziała, ale tym się nie przejmujesz. Otwierasz maskę, szukasz presostatu na osuszaczu, odłączasz wtyczkę i kawałkiem drutu zwierasz na chwilę oba piny we wtyczce. Jeśli sprężarka jest sprawna, powinna się uruchomić. Nie trzymaj za długo, tylko tyle, żeby zobaczyć czy ruszy czy nie. Sprężarka mnie powinna pracować bez czynnika, zabezpiecza ją właśnie presostat.

Jak ruszy jedziesz na sprawdzenie szczelności. Ale nie maszyną do napełniania, bo ta zrobi próżnię i co najwyżej pokaże, że układ jest nieszczelny. Sprawdza się azotem pod ciśnieniem 10-15 barów, większe może uszkodzić stronę niskiego ciśnienia (choć nie powinno), bardzo fajnie wychodzą wszystkie nieszczelności. Każdy dobry serwis klimy oferuje taką usługę, ja płacę 50 zł.

Co pada najczęściej? Skraplacz. Jak na niego spojrzysz i będzie miał tłuste plamy, szczególnie w lewym dolnym rogu (patrząc od przodu samochodu), to już wiadomo, że wyzionął ducha. Druga w kolejce jest rurka wysokiego ciśnienia między kompresorem a skraplaczem, w okolicy mocowania obejmą do nadwozia. Po latach może być zużyte sprzęgło na sprężarce, za duża szczelina powoduje problemy. Reguluje się podkładkami, wyjęcie zmniejsza szczelinę.
lucash pisze: musze rozkminić pracę centralnego
Tu jest trochę kombinowania, bo i wariantów trochę było:) Z alarmem i bez, ze sterowaniem zamkiem w drzwiach kierowcy i bez, bez centralnego zamka w ogóle (rzadkość raczej) itd.
2 x
lucash
Posty: 36
Rejestracja: 07 sierpnia 2017, 23:10
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki

Re: 940'95 Viking

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: lucash »

Dziękuję Fonderal :)

Robię sobie listę priorytetową i będę powoli dopieszczać autko. Najpierw grube tematy, a klima później. Liczę że we wrześniu po urlopie będzie ciut chłodniej i odłożę to na potem.

Teraz myślę o zawieszeniu. Jak zestaw na tył bo coś nisko siedzi. Nivomat czy konwersja na zwykłe amorki? Bilsteyn? Kayaba? Wolę raczej komfortową jazdę no i planuję LPG więc może to mieć znaczenie.

Przerzucę się chyba na główny wątek i poodkopuję podobne tematy.
0 x
Awatar użytkownika
Sinuspi
Posty: 3086
Rejestracja: 05 lipca 2015, 15:18

Re: 940'95 Viking

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sinuspi »

Witaj.

organoleptycznie musisz sprawdzić czy na amorkach nie masz widocznych wycieków. Chyba, ze są puste jak skarbiec ZUSu to wóz opiera się na sprężynach :-). Zobaczysz co masz tam faktycznie, bo przez lata eksploatacji może tam być zestaw nivomatów ze zwykłymi sprężynami, zwykły amor ze sprężynami od nivomatów lub zużyte ory nivomaty.
Rozważ wstawienie poliuretanów przy robocie zawiechy.
Lektura się przyda.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... DXlR7T8hHs
1 x
Kanciaste VOLVO - ZAWSZE w drodze.
K-Jetronic to mój konik ;) tak samo jak nagrzewnice w 940 i małe naprawy :idea:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego
lucash
Posty: 36
Rejestracja: 07 sierpnia 2017, 23:10
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki

Re: 940'95 Viking

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: lucash »

No więc mały update. Sporo się zmieniło mechanicznie :)

Wpadło:
- nowe lampy tył
- nowe zawieszenie przód i tył na Bilstein B4. Z tyłu wzmacniane sprężyny Pospring bo możliwe że LPG wpadnie (jeszcze nie podjąłem decyzji)
- kompletne odnowienie hamulców (tarcze, klocki, regeneracja zacisków, osłony tarcz)
- wszystkie tuleje sworznie łączniki, drążki nowe
- podpora wału i łożysko
- uszczelnienie rozrządu
- wymiana wszystkich płynów eksploatacyjnych
- palec rozdzielacza
- przekładnia kierownicza :/
- opony całoroczne
- ogrzewanie zaczęło poprawnie działać
Do tego ogarnięty centralny zamek :)

Trochę pierdół jeszcze mi zostało:
- dywanik z przodu mam dziurawy,
- chcę ogarnąć antenę elektryczną ale zobacze co teraz siedzi i czy można reanimować
- dziś odkryłem zwalone sterowanie lusterkiem, muszę kupić sam mechanizm.
- wkład lusterka prawego grzany już leci ;)
- akumulator zostawiam na czwartek. No właśnie jaki wybrać: 540A czy 640A? Aktualnie mam jakąś popie...kę.
- klima będzie uruchomiona mam nadzieję na wiosnę
- listwa szyby prawy tył (już kupione, czeka na montaż)
- klakson bo ten coś niedomaga a napewno nie wystraszę nikogo jak włączę ;)

Naprawdę jeździ się super, pewnie będzie brakować tempomatu ale wszystkiego mieć nie można. Kurcze jak ten samochód grzeje, szok. Wcześniej Outback myślałem że jest mistrzem a Volviaczek go pobił :) Nagrzewa się chyba w max 1km. Aż korci żeby pojechać na północ Europy ;)
Ostatnio zmieniony 11 listopada 2020, 00:37 przez lucash, łącznie zmieniany 2 razy.
3 x
lucash
Posty: 36
Rejestracja: 07 sierpnia 2017, 23:10
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki

Re: 940'95 Olaf

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: lucash »

Cały wieczór walczyłem z zasyfionym wnętrzem. Przyszła akurat paczka i trzeba było zakasać rękawy :) 4h walki z czyszczeniem wnętrza i efekt przerósł oczekiwania.

Najpierw odkurzanie całego samochodu. Potem bonetowanie podsufitki za pomocą ExceDe Encapsulator. Podczas schnięcia wziąłem się za tapicerkę niżej. Tu było prościej i poszła w ruch szczotka ADBL Twister soft na wiertarce + ExceDe. Jak to schnęło to wziąłem się za fotele (skóra). Środek jakiś marketowy zwykły na wstępne czcyszczenie a na koniec ADBL Conditioner. Nie wiem czy jest sens się chwalić ale udało się to wszystko doczyścić. Na koniec ponowne odkurzanie po ExceDe i w ruch poszedł Autoglym Odour Eliminator. No pachnie wreszcie :mrgreen:

Detaling na zewnątrz zrobię może za kilka dni. Planuję glinkowanie, 2-3 stopniowe polerowanie, cleaner i na koniec pójdzie Meguiar's Wax. I dopiero wrzucę jakieś zdjęcie :)
Załączniki
IMG_2468.JPG
IMG_2468.JPG (495.88 KiB) Przejrzano 4334 razy
Ostatnio zmieniony 14 listopada 2020, 22:31 przez lucash, łącznie zmieniany 1 raz.
2 x
Awatar użytkownika
dom?n
Administrator
Posty: 3056
Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 940'95 Viking

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dom?n »

lucash pisze: - nowe zawieszenie przód i tył na Bilstein B4. Z tyłu wzmacniane sprężyny Pospring bo możliwe że LPG wpadnie (jeszcze nie podjąłem decyzji)
Chętnie zobaczę jak stoi jeszcze bez butli LPG, też myślę o Pospringach.
lucash pisze:Nie wiem czy jest sens się chwalić ale udało się to wszystko doczyścić.
Jest! Pokaż :)
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW :D
lucash
Posty: 36
Rejestracja: 07 sierpnia 2017, 23:10
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki

Re: 940'95 Viking

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: lucash »

dom?n zrobię Ci zdjęcie jak tylko wyjadę gdzieś ;) Narazie muszę jakoś zamocować wkład lusterka. Poprzedni właściciel wkleił na taśmę dwustronną, jednorazowe rozwiązanie. Szukam mechanizmu.
0 x
lucash
Posty: 36
Rejestracja: 07 sierpnia 2017, 23:10
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki

Re: 940'95 Viking

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: lucash »

dom?n pisze:
lucash pisze: - nowe zawieszenie przód i tył na Bilstein B4. Z tyłu wzmacniane sprężyny Pospring bo możliwe że LPG wpadnie (jeszcze nie podjąłem decyzji)
Chętnie zobaczę jak stoi jeszcze bez butli LPG, też myślę o Pospringach.


Tak wyszło. Samochód jest zatankowany do pełna.
Załączniki
IMG_2493.JPG
IMG_2493.JPG (243.07 KiB) Przejrzano 4242 razy
IMG_2493 (2).JPG
IMG_2493 (2).JPG (71.89 KiB) Przejrzano 4242 razy
1 x
Awatar użytkownika
dom?n
Administrator
Posty: 3056
Rejestracja: 01 października 2014, 00:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 940'95 Viking

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dom?n »

Dziękuję pięknie.
0 x
940 Turbo '91 · dekwadrat · poznańskie klasyki nocą
re5pect pisze: Jeżeli chcesz żeby Twoje RWD dobrze się prowadziło w zakrętach, było szybkie, dobrze hamowało, a to wszystko bez wydawania taczki pieniędzy na modyfikacje to polecam zakup BMW :D
ODPOWIEDZ