04.12.2022r. - przebieg ???
Czas leci nieubłaganie a morale spadły jak zawsze.
Niestety nowe przewody grodzi nie rozwiązały wszystkich problemów - wycieków w głównej mierze, a czemu? Już tłumaczę
Już w okolicach marca i kwietnia gdy składaliśmy silnik doszło do zerwania śruby i szpilki od pompy wody... Założenie było proste - powinna się trzymać jak jest. Niestety przy pierwszym zalaniu wycieki zaczęły się pojawiać na każdym kroku, dodatkowo obarczone problemami z temperaturą - ale o tym też później.
Przy którymś pasowaniu pompy, bodajże już na Meyle udało się wykręcić resztkę ukręconej śruby - więc jedna szpilka nie powinna sprawiać problemu nie? No jednak sprawiała bo nawet zasylikowany (czego nie cierpię) podciekał w tempie całego zbiorniczka wyrównawczego w 3 tygodnie stania.
Podczas szukania źródła problemów natrafiliśmy na zawór nagrzewnicy... Zamontowany do góry nogami tył do przodu... To by tłumaczyło czemu cały czas leciało zimne powietrze... Na szczęście właściciel miał do samochodu 3 (!!!) inne zawory - więc dobrany został inny, najlepszy.
- received_822948775425514.jpeg (263.61 KiB) Przejrzano 1035 razy
Kilka dni później po raz n-ty zalny został układ chłodniczy, otworzona brama z tyłu a samochód wyjechał na uliczki w osiedlu. Z nawiewów zaczął lecieć wrzątek (zbyt duży w porównaniu do RED-a, trzeba było otwierać okna), temperatura przekroczyła połowę i wylądowała na 3/4 wskazania... Samochód ustawiliśmy pod górę, potem z góry licząc że grawitacja ogarnie problem z potencjalnym powietrzem w układzie. Zero zmian, temperatura wciąż na 3/4 bez zmian. Samochód został włączony - dalej bez powodzenia.
2 godziny poświęcone zostały serwisowi olejowemu skrzyni (olej średni, warto było zmienić) oraz oleju w moście (tutaj lekki brak, natomiast olej czyściutki - możliwe że zalane na czas remontu). Teraz są zmienione wszystkie płyny ustrojowe samochodu, wszystkie oringi założone też nowe
Po wielu rozmowach z @Sinuspi wpadłem na trop czujnika temperatury na zegary... Dodatkowo efekt "sauny" powodowały zaklejone przez brata wloty powietrza co powodowało brak dolotu świeżego powietrza z zewnątrz.
- received_1155591458702663.jpeg (468.34 KiB) Przejrzano 1035 razy
Chwila pomiarów (co prawda do złych wartości jak się okazało) wskazało że oryginalny czujnik ma całkiem inne wartości niż zamiennik - już nie mówiąc o tym że oryginał jest na klucz 17 zamiennik natomiast 19...
Teoria jest prosta - nowy, źle dobrany czujnik zakłamuje wskazania
Oryginał trafił na miejsce!
Niestety wyciek spod pompy dalej jest znaczący wiec zmuszony zostałem do wyjęcia jej po raz kolejny, wysuszenia okolicy. Korzystając z okazji zdjąłem cały osprzęt i wymieniłem wszystkie gumowe tuleje od alternatora, pompy wspomagania, sprężarki (A w tej założona została śruba zamkowa mocująca tylny regulator napięcia/wspornik). Temat osprzętu został zamknięty.
Nie mając co począć dalej zacząłem znów wiercić szpilkę, dostałem też poradę że można nabić torxa...
- received_873932233785508.jpeg (183.39 KiB) Przejrzano 1035 razy
PODZIAŁAŁO!
- 20221202_203209.jpg (194.68 KiB) Przejrzano 1035 razy
- 20221202_203527.jpg (127.48 KiB) Przejrzano 1035 razy
Całą powierzchnię doczyściłem, wkręcona została nowa szpilka - jestem gotów na montaż na sucho, tak jak być powinno od początku.
- 20221202_212933.jpg (167.89 KiB) Przejrzano 1035 razy
Niestety, w zapasach uszczelek nie ma więc na test szczelności, czujnika temperatury musimy poczekać
Wraz z zamówieniem z Drakena zamówiony został zaworek zwrotny oraz klipsy listwy progowej.
Aby uzupełnić ważne braki czekamy też na nowe kierunkowskazy TYC na błotniki, jeden oryginalny niestety jest połamany :/
Aby przyspieszyć wyjazd samochodu sprawdzony został też system czyszczenia szyb, założone nowe pióra wycieraczek i zalany płyn zimowy. Jedynym problemem jest wspomniany zaworek zwrotny - pozostałe elementy działają bez zarzutu
- 20221203_111920.jpg (543.74 KiB) Przejrzano 1035 razy
Z drobiazgów które gdzieś czekały na liście zdrutowana została (już niegdyś naprawiana) wtyczka mostu. Nie jest to zbyt istotne, kiedyś zostanie to zrobione porządnie i jak należy
Chyba jeszcze się nie chwaliliśmy ale wóz ma już blaszki: KTT SH21, fajnie będzie pasował do EC59
Obie trafiły na swoje miejsce.
- 20221203_154245.jpg (218.46 KiB) Przejrzano 1035 razy
Podsumowaniem ostatnich prac było wyjęcie szpargałów z każdego kąta, odkurzenie tony dziadostwa z bagażnika (min. szkło), uprzątniecie całej kabiny, wyczyszczenie wlotów powietrza do kabiny z folii a następnie piasku (po piaskowaniu komory). Aktualnie można bez problemu postawić samochód bez potencjalnego zatkania progów tym dziadostwem
- 20221203_154149.jpg (156.64 KiB) Przejrzano 1035 razy
Plany? Czekamy na zamówienie z Drakena (uszczelka pompy), zalewamy układ i odprawiamy modły do nordyckich bogów by temperatura była tam gdzie powinna a wycieki nam już nie towarzyszyły
Jeżeli skończy się to sukcesem nie pozostanie nic innego niż jechać na geometrię i ustawienie świateł (oraz ewentualne uszczelnienie wydechu).
EDIT: Teraz po czasie zauważyłem że to co wyskrobałem to reszta śrubki, szpilka winna być na górze po lewej stronie... Tak czy siak, działać będzie a śruby mają ten sam gwint co szpilki